جهانخاورمیانهسیاست

حمله راکتی به فرودگاه کابل همزمان با مرحله نهایی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

یک مقام آمریکایی گفت که پدافند ضد موشکی ایالات متحده پنج راکت را که صبح دوشنبه ۸ شهریور به فرودگاه کابل شلیک شد، رهگیری کرد.

یک مقام آمریکایی گفت که پدافند ضد موشکی ایالات متحده پنج راکت را که صبح دوشنبه ۸ شهریور به فرودگاه کابل شلیک شد، رهگیری کرد.

با خروج حدود ۱۱۴ هزار و ۱۴ نفر، از جمله اتباع خارجی و افغان هایی که “در معرض خطر” هستند، نیروهای آمریکایی و متحدانش قرار است خروج خود را تا مهلت فردا سه شنبه ادامه دهند.

تعداد سربازان آمریکایی در فرودگاه در آخر هفته به ۴ هزار نفر نفر کاهش یافته بود. روز پنجشنبه  هفته گذشته پس از حمله انتحاری داعش در خارج از دروازه فرودگاه تعداد زیادی از افغان ها و ۱۳ سرباز آمریکایی کشته شدند.

رسانه های افغان اعلام کردند که حمله موشکی روز دوشنبه از پشت یک خودرو انجام شد. خبرگزاری پژواک گفت که چندین راکت به مناطق مختلف پایتخت افغانستان اصابت کرد.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفت که گزارش های اولیه حاکیست هیچ تلفاتی از آخرین حمله راکتی به نیروهای آمریکایی وجود ندارد.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، بر دستور خود برای فرماندهان مبنی بر “انجام هر کاری که برای محافظت از نیروها در زمین ضروری است” پس از اطلاع از این حمله مجدداً تأکید کرد.

روز شنبه، حمله پهپادی آمریکا باعث کشته شدن یک بمب گذار انتحاری شد که به گفته مقامات پنتاگون از طرف داعش- خراسان، برای حمله به فرودگاه آماده می شد.

فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد که در حال بررسی گزارش های مربوط به تلفات غیرنظامیان در حمله پهپادی روز یکشنبه است.

در این بیانیه آمده است: “ما می دانیم که انفجارهای شدید و قوی در نتیجه انهدام خودرو رخ داده است، که نشان دهنده مقدار زیادی مواد منفجره در داخل آن بوده که ممکن است باعث تلفات بیشتری شود.”

در حمله روز شنبه هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا دو شبه نظامی داعش در استان ننگرهار در شرق افغانستان کشته شدند.

یکی از زنان در خارج از فرودگاه گفت: “ما هر گزینه ای را امتحان کردیم زیرا جان ما در خطر است. آنها (آمریکایی ها یا قدرت های خارجی) باید راهی برای نجات به ما نشان دهند. ما باید افغانستان را ترک کنیم یا آنها باید مکانی امن برای ما فراهم کنند. ”

دو مقام آمریکایی به رویترز گفتند که تخلیه روز دوشنبه ادامه می یابد و افرادی را که در معرض خطر شدید هستند در اولویت قرار می دهد. مقامات گفتند که کشورهای دیگر نیز درخواست های لحظه آخری را برای بیرون آوردن افرادی که در معرض خطر هستند ارائه کرده اند.

بایدن روز یکشنبه در مراسمی در پایگاه هوایی دوور در دلاور به منظور تجلیل از اعضای ارتش آمریکا که در بمب گذاری انتحاری روز پنجشنبه کشته شدند شرکت کرد.

هیچ یک از سربازان کشته شده بزرگتر از ۳۱ سال نداشتند و پنج نفر فقط ۲۰ سال سن داشتند.

خروج آخرین سربازان به مداخله نظامی ایالات متحده در افغانستان پایان می دهد که در اواخر سال ۲۰۰۱، پس از حملات القاعده در ۱۱ سپتامبر به ایالات متحده آغاز شد.

نیروهای تحت حمایت آمریکا حاکمیت طالبان را که پناهگاهی برای اسامه بن لادن رهبر القاعده بود، برکنار کردند و زمینه ایجاد یک حکومت دمکراتیک را به وجود آوردند.

حکومت طالبان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ با نسخه ای سخت از قوانین شرعی اسلامی همراه بود، بسیاری از حقوق سیاسی و آزادی های اساسی محدود شده و زنان به شدت مورد ستم قرار گرفتند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است که این گروه در روزهای آینده کابینه کامل خود را اعلام می کند و با روی کار آمدن دولت جدید مشکلات به سرعت فروکش می کند.

اما در شرایطی که اقتصاد این کشور بر اثر دهه ها جنگ متلاشی شده است، افغانستان اکنون با توقف ناگهانی ورود میلیاردها دلار کمک های خارجی نیز مواجه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا