خاورمیانه

حوثی‌ها یک زن فعال حقوق بشر در یمن را به «اعدام» محکوم کردند

گروه حوثی‌ها در یمن که تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، یک زن فعال حقوق بشر به نام فاطمه صالح العرولی را به اتهام «جاسوسی» به اعدام محکوم کرد.

سازمان ملل پیش‌تر خبر داد بود که این زن در سال ۲۰۲۲ احتمالاً به‌دلیل فعالیت‌های حقوق بشری، بازداشت شده و روز سه‌شنبه ۱۴ آذر وکیل مدافع خانم العرولی به خبرگزاری فرانسه گفت دادگاهی در صنعا، پایتخت یمن، این حکم را صادر کرده است.

عبدالماجد صدرا در عین حال گفت این حکم اولیه است و در دادگاهی پایین‌رتبه صادر شده و امکان تجدیدنظرخواهی وجود دارد.

بر اساس سندی که خبرگزاری فرانسه به آن اشاره کرده، این زن ۳۴ ساله به اتهام «اطلاعات دادن به امارات متحده عربی»، از اعضای ائتلاف نظامی حامی دولت رسمی یمن در جنگ با حوثی‌ها، محکوم شده است.

شورشیان حوثی در سال ۲۰۱۴ کنترل صنعا، پایتخت یمن، را به دست گرفتند و سپس مناطق دیگری از این کشور را در اختیار خود گرفتند.

جنگ میان طرفین که تا به حال جان صدها هزار تن را گرفته است، به بحران شدید انسانی و قحطی در این کشور فقیر دامن زد.

کارگروه سازمان ملل در امر بازداشت‌های خودسرانه تابستان امسال هشدار داد حوثی‌های حاکم بر صنعا در حال «نقض نظام‌مند حقوق زنان و دختران» هستند.

کارشناسان این سازمان گفتند جزئیاتی درباره بازداشت فاطمه صالح العرولی به دست آورده‌اند و آن را معادل «ناپدیدسازی قهری» توصیف کردند.

بر اساس این گزارش، این فعال حقوق بشر به شکل آشکار در شبکه‌های اجتماعی از حقوق زنان دفاع می‌کرد و یک سازمان آموزشی حقوق بشری غیردولتی را مدیریت می‌کرد.

دو سال پیش نیز یک گروه فعال حقوق زنان یمن اعلام کرد حوثی‌های مورد حمایت ایران انتصار الحمادی، یک زن هنرپیشه و مدل یمنی، را در نزدیکی شهر صنعا ربودند و به محل نامعلومی بردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا