ایرانسلامتی و زندگیسیاست

خامنه ای به روحانی اجازه داد برای تامین هزینه های جاری سه میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کند

صندوق توسعه ملی نهادی است که درصد معینی از درآمدهای فروش نفت در سال های گذشته در آن ذخیره گردیده

در تلاش برای متوازن ساختن بودجه سال آینده خورشیدی در ایران اعلام شد که حکومت ۴۲ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی برداشته و به بودجه سال ۹۹اضافه خواهد کرد. علت این تصمیم آن است که با سقوط فروش نفت ایران و ناکامی حکومت در افزایش مالیات ها به مقدار زیاد، هزینه های پیش بینی شده در بودجه بسیار بیشتر از درآمدهای احتمالی است و دولت بدون این برداشت بزرگ، قادر نمی شد توازن بودجه اعلام کند. این مبلغ معادل بیش از سه میلیارد دلار است که در مقیاس حکومت ایران یک مبلغ کلان محسوب می شود.

صندوق توسعه ملی نهادی است که درصد معینی از درآمدهای فروش نفت در سال های گذشته در آن ذخیره گردیده که برای اجرای پروژه های آبادانی هزینه شود و علی خامنه ای در گذشته با هرگونه برداشت از این صندوق به هدف تامین هزینه های جاری، مخالفت می کرد و اکنون تصویب این مبلغ نشان دهند که چگونه خزانه دولت تهی گردیده و بدون این برداشت، قادر به تامین هزینه های جاری حکومت نیست.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران در این باره نوشته: بررسی بخش مربوط به تغییرات درآمدها و واگذاری داراییهای سرمایه‌ای و مالی بودجه سال ۹۹ مصوب کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که با توجه به بحرانی بودن اقتصاد کشور  ۴۲ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی در بودجه سال بعد استفاده خواهد شد.

گفتنی است پیشتر نیز در تدوین لایحه بودجه سال ۹۹ کشور،  درخواست شده بود دولت مبلغ سه میلیارد و ۴۲۵ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی را به‌صورت تسهیلات ارزی با تضمین دولت برداشت کند و در ۱۵ تکلیف به مصرف برساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا