ایرانجهانخاورمیانهسیاست

خبرگزاری فرانسه: علی شمخانی از طرف ایران با عربستان سعودی در بغداد دیدار کرده است

یک مقام دولت عراق و یک دیپلمات غربی به خبرگزاری فرانسه گفت که عربستان سعودی و ایران در هفته های اخیر در بغداد گفتگو کرده اند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران اخبار منتشره در این باره را انکار و تنها اظهار داشت که تهران از گفتگو با عربستان سعودی “همیشه استقبال کرده است”.

همچنین بخوانید: خطییب‌زاده: ایران از گفت‌وگو با عربستان سعودی استقبال می‌کند

دو کشور در سال ۲۰۱۶ پس از هجوم معترضان ایرانی به نمایندگی های دیپلماتیک سعودی پس از اعدام شیخ نمر النمر، یک روحانی شیعه، روابط خود را قطع کردند.

خبرگزاری فرانسه در گزارش روز دوشنبه (۳۰ فروردین) گفت مذاکرات بغداد به کمک مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق مخفی باقی ماند تا اینکه روزنامه فایننشال تایمز روز یکشنبه گزارش داد که اولین جلسه در ۹ آوریل (۱۰ فروردین) برگزار شده است.

همچنین بخوانید: عرب‌نیوز: یک منبع ارشد سعودی گفتگوهای مخفیانه با ایران در بغداد را تکذیب کرد

یک مقام دولت عراق مذاکرات را با خبرگزاری فرانسه تأیید کرده، در حالی که یک دیپلمات غربی نیز گفته که “در مورد تلاش برای روابط بهتر … و کاهش تنش [در باره این دیدار] از قبل مطلع شده است”.

خبرگزاری فرانسه به نقل از موسسه مطالعات خاورمیانه گفت، هیئت سعودی توسط خالد بن علی الحمیدان رئیس اطلاعات و طرف ایرانی توسط علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی هدایت شده است.

ایران از حوثی ها در یمن پشتیبانی می کند ، آنها چندین حمله موشکی و پهپادی که ساخت ایران است علیه اهداف سعودی انجام داده اند.

گفته شده که مذاکرات بغداد همزمان با مذاکرات در وین انجام می شود که هدف آن بازگشت ایالات متحده و ایران به توافق هسته ای ۲۰۱۵ است.

در همین حال، عراق نیز در تلاش است تا به عنوان یک واسطه عمل کند، تا از تبدیل شدن به یک میدان جنگ برای قدرت های منطقه ای جلوگیری کند.

این کشور جنگ زده میزبان حدود ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی است و دولت کاظمی برای خروج آنها تحت فشار شدید گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران قرار گرفته است.

گروه های طرفدار ایران، حملات موشکی متعددی را علیه نظامیان غربی و دیپلمات های مستقر در این کشور انجام داده اند.

کاظمی به ایالات متحده و عربستان سعودی نزدیکتر است. او دوست شخصی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی است که پادشاهی متعهد شده است حدود ۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری در عراق که فاقد راه مناسب، نیروگاه های برق و نیروگاه های آبی، مدارس و بیمارستان ها است، داشته باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا