جهانسیاست

«ادریس دبی» در روزی که برای ششمین بار بعنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد، در جنگ کشته شد

ادریس دبی ایتنو، رئیس جمهور کشور آفریقایی چاد، در نبرد با شورشیان در روزی که برای ششمین بار به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، کشته شد.

رسانه های بین المللی گزارش دادند، فرماندهی ارتش چاد گفت که رئیس جمهور این کشور امروز، سه‌شنبه ۳۱ فروردین، “هنگام فرماندهی نیروهای مسلح در خط مقدم، در شمال کشور، مورد اصابت گلوله قرار گرفت.”

امروز ادریس دبی رسماً برنده انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ فروردین در چاد اعلام شد. با این حال، وی تنها چند ساعت از ششمین دوره ریاست جمهوری خود زنده ماند و جان خود را از دست داد.

ژنرال برماندوآ آگونا سخنگوی ارتش به تلویزیون دولتی گفت: “ما عمیقا ناراحت هستیم که خبر مرگ مارشال ادریس دبی را امروز ۲۰ آوریل برای مردم چاد اعلام ‌می‌کنیم.”

در ۱۱ آوریل، روز انتخابات ریاست جمهوری، یک گروه مسلح مخالف به نام جبهه صلح و تغییر در چاد از پایگاه های خود در همسایگی لیبی وارد چاد شد. شورشیان در چندین ستون به سمت پایتخت، نودامنا حرکت کردند، اما در ۱۷ آوریل، نیروهای اصلی شورشیان در ۳۰۰ کیلومتری شمال پایتخت توسط نیروهای دولت چاد نابود شدند. تخمین زده می شود که رئیس جمهور ادریس دبی در نبرد با بازماندگان آن شورشیان کشته شد.

ادریس دبی با کودتا در سال ۱۹۹۰ با سرنگونی «هیسن هابره» به قدرت رسید. از آن زمان، او در هر انتخابات پیروز شده است. در سال ۲۰۱۸، پارلمان چاد قانون اساسی جدیدی را تصویب کرد که بر اساس آن ادریس دبی می‌توانست برای دو بار دیگر نامزد انتخابات شود، اما این قانون سیاست مداران دیگر را از ریاست جمهوری بیش از دو بار (هر کدام به مدت شش سال) منع کرد. قانون اساسی جدید اجازه داد تا ایدریس دبی ۶۸ ساله، تا سال ۲۰۳۳ در قدرت باقی بماند.  وی قبلاً ۵ بار رئیس جمهور بوده است.

هنگامی که ادریس دبی در قدرت بود، از چندین کودتای نظامی و تلاش مخالفان مسلح برای به دست گرفتن قدرت جان سالم به در برد. همه اینها با درگیری های مسلحانه بی شماری همراه بود.

در سال ۲۰۰۶، شبه نظامیان جنبش برای دموکراسی و عدالت در چاد، یکی از گروههای مسلحی که قصد سرنگونی ادریس دبی را داشتند، بخشی از پایتخت، نودامنا را تصرف کردند، اما توسط نیروهای دولتی توانستند آنها را دفع کنند. در سال ۲۰۰۸، مخالفان مسلح قسمت عمده ای از شهر را تصرف کردند و حتی کاخ ریاست جمهوری را نیز محاصره کردند. ادریس دبی چترباز و خلبان نظامی سابق که از ترک قصر امتناع ورزید، همچنان به هدایت مواضع دفاعی دولت ادامه داد. با کمک یک چترباز فرانسوی، نیروهای وفادار به وی توانستند شورشیان را از نودامنا بیرون کنند.

دولت ادریس دبی به طور فعال با غرب همکاری می کرد و از مبارزه با اسلام گرایان تندرو حمایت می کرد.

بر اساس آخرین گزارش ها، عالی ترین قدرت در چاد پس از ترور ادریس دبی رئیس جمهور، به یک شورای نظامی به ریاست مهامات کاکا، یکی از پسران وی رسیده است. این گزارش توسط خبرگزاری فرانسه به نقل از بیانیه فرماندهی ارتش چاد گزارش شده است. شورای نظامی تا ۱۸ ماه آینده کشور را هدایت خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا