ایرانجهانسیاست

خطیب زاده: آمریکا بخش عمده‌ای از آن چیزی که ما آن را لازم می‌دانیم قبول کرده

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت گفت آمریکا بخش عمده‌ای از آن چیزی که ما آن را لازم می‌دانیم قبول کرده است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت در نشست خبری هفتگی خود گفت: «ایالات متحده در چارچوب تعهدات خود بخش عمده‌ای از آن چیزی که باید انجام دهد و ما آن را لازم، ضروری و الزام آور برای آمریکا می دانیم قبول کرده» است.

این در حالیست که جن پسکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید روز جمعه ۱۷ اردیبهشت گفت تحریم ها علیه ایران تنها در صورت بازگشت این کشور به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ (برجام) قابل لغو است.

وی همچنین گفته بود، در مذاکرات بین قدرت های جهانی و ایران پیشرفت هایی صورت گرفته است و این نشانه خوبی برای ادامه مذاکرات است.

خطیب‌زاده همچنین در مورد اظهارات مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مبنی بر اینکه، لو رفتن فایل صوتی ظریف منجر به ایجاد «انشقاق» و «انشعاب» در مجموعه هم‌پیمانان ایران شده و روسیه و چین پشت تیم مذاکره ایران را خالی کرده‌اند، گفت: «آقای ذوالنوری اظهارنظرهای شخصی خود را مطرح کردند و این نظرات شخصی زاویه جدی با آنچه که با وین در جریان است.»

وی در مورد گفت وگوها بین تهران و ریاض و تایید آن توسط مقامات سعودی، نیز گفت: «گفت وگوها بین تهران و ریاض هم مسائل دو جانبه و هم منطقه ای بوده است. ما همواره از انجام چنین گفت وگوهایی در هر سطح و شکلی استقبال کرده ایم و این سیاست جدیدی نیست.»

این در حالیست که خطیب‌زاده پیش‌تر در مورد گزارشات منتشر شده در باره مذاکرات بین ایران و عربستان گفته بود: «ما درباره گزارشات ضد و نقیض رسانه ای اظهار نظر نمی کنیم.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران در مورد توقیف محموله سلاح ایران در دریای عرب از سوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا را تکذیب کرد و مدعی شد: «ایران تنها حضور دیپلماتیک در یمن دارد و این گزارش ها به هیچ وجه تأیید نمی شود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا