آذربایجان

دادگاه دو نظامی شکنجه‌گر ارمنی در باکو آغاز می شود

پرونده جنایی دو نظامی ارمنی، به اتهام شکنجه اسیران آزربایجانی و ارتکاب جنایات دیگری در طول جنگ اول قره باغ، تشکیل شد.

پرونده جنایی لودویک مکرتیچوویچ مکرتیچیان، و آلیوشا آرامایسوویچ خسروویان، نظامیان ارمنی، به اتهام شکنجه اسیران آزربایجانی و ارتکاب جنایات دیگری در طول جنگ اول قره باغ، تشکیل شد.

آپا گزارش داد که پرونده جنایی برای تحقیقات به دادگاه نظامی باکو ارسال شده است. دوازده آذربایجانی به عنوان قربانی در این پرونده حضور دارند. این پرونده جنایی توسط قاضی اِلبَی الله وردی‌اف بررسی خواهد شد.

لازم به ذکر است که نیروهای مسلح رژیم خودخوانده ارمنستان در منطقه قره باغ آذربایجان و نیروهای مسلح جمهوری ارمنستان مرتکب جنایات مختلفی علیه آذربایجانی ها در زمان اشغال سرزمین های جمهوری آذربایجان شده اند. در این مورد، اتهاماتی همچون: گروگانگیری، شکنجه، رفتار بیرحمانه و غیرانسانی با زندانیان مطرح است.

بر اساس این گزارش، تحقیقات نشان داد که لودویک مکرتیچوویچ مکرتیچیان، شهروند جمهوری ارمنستان، متولد ۱۹۶۹، با فعالیت در گروه های مسلح متشکل از ارمنی های ملی گرا در ژوئیه ۱۹۹۱ در شکنجه گروگان‌های آذربایجانی در جنگلی به نام “باللیجا” در نزدیکی خوجالی شرکت داشته است. او همچنین، در ۱۳ سپتامبر ۱۹۹۹، هنگامی که بعنوان مترجم در بازجویی‌های گروگان‌های آذربایجانی که از روستای تاپ‌قاراقویونلو گورانبوی گرفته شده بودند، شرکت داشته، مرتکب شکنجه بر علیه گروگان‌ها شده است.

تحقیقات نشان داد که ۱۱ نفر دیگر توسط لودویک مکتریچیان اسیر شدند. مشخص شد که یک شهروند آذربایجانی در مناطق مختلف در خوجاوند و آغدره، زندان شوشا و شهر ایروان ارمنستان توسط وی مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته و سپس به ضرب گلوله کشته شده است.

لودویک مکرتیچیان در تاریخ ۲۰ اکتبر سال ۲۰۲۰ در روستای ملک‌جانلی شهرستان فضولی توسط سربازان نیروهای مسلح آذربایجان دستگیر شد.

در نتیجه تحقیقات، مشخص شد که خسروویان آلیوشا آرامیسوویچ، شهروند جمهوری ارمنستان، متولد ۱۹۶۷، نیز به همراه لودویک مکرتیچیان، آذربایجانی ها را به طرز وحشیانه ای شکنجه کرده است.

تحقیقات نشان داد که آلیوشا خسروویان پنج آزربایجانی را هنگام اسارت شکنجه کرده و با آنها بی رحمانه و غیرانسانی رفتار کرده است.

آلیوشا خسروویان، یک سرباز آذربایجانی را که در آوریل ۱۹۹۴ در یکی از خانه های روستای آغ‌بولاق خوجاوند گروگان گرفته شده بود، در ساخت خانه بابایان سامول آندرانیکوویچ، وزیر دفاع رژیم خودخوانده در قره باغ به کار اجباری وا داشته که طی آن سرباز آذربایجانی متحمل آسیب‌های فیزیکی و روحی شده است.

علاوه بر این، آلیوشا خسروویان نسبت به سربازان نیروهای مسلح آذربایجان که در سالهای ۱۹۹۳-۱۹۹۴ اسیر گرفته شده و به طور غیرقانونی در زندان شهر شوشا زندانی شدند، ظلم خاصی به عمل آورده و آنها را مرتباً با ضرب و شتم، گرسنگی، رنج جسمی و روحی شکنجه کرده است.

آلیوشا خسروویان در تاریخ ۳ اکتبر سال ۲۰۲۰ هنگام انجام عملیات شناسایی در خاک جمهوری آذربایجان توسط سربازان آذربایجانی بازداشت شد.

در تاریخ ۲۰ مه ۲۰۲۱، کیفرخواست تأیید و برای رسیدگی به دادگاه نظامی باکو ارسال شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا