جهانخاورمیانهسیاست

بلینکن ماموریت خاورمیانه‌ای خود را برای تقویت آتش بس غزه آغاز کرد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۴ خرداد، به امید تقویت آتش‌بس بین اسراییل و شبه نظامیان حماس در غزه سفر خود به منطقه را آغاز کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۴ خرداد، به امید تقویت آتش‌بس بین اسراییل و شبه نظامیان حماس در غزه و کمک به تسریع کمک های بشردوستانه به فلسطین، سفر خود به منطقه را آغاز کرد.

همزمان با مأموریت بلینکن، مقامات اسرائیلی گفتند که پس از ۱۱ روز درگیری برای اولین بار برای بخش خصوصی غزه برای واردات  سوخت، دارو و مواد غذایی اجازه فعالیت می دهند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که بلینکن همچنین قرار است از رام الله در کرانه باختری، قاهره و امان دیدار کند.

این مقام که روز دوشنبه به شرط ناشناس ماندن با رویترز گفتگو کرد، گفت: “تمرکز اصلی ما بر حفظ آتش بس، کمک رسانی به افرادی است که به آن نیاز دارند.” وی همچنین گفت که مصر با هماهنگی ایالات متحده در برقراری آتش بس میانجیگری کرد.

اما این مقام رسمی اظهار داشت که برای مذاکرات گسترده صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها به دلیل دشمنی بین حماس و محمود عباس، رئیس جمهور مورد حمایت غرب، خیلی زود است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا، وعده داد كه یك بسته مهم را با دیگر كشورها برای كمك به بازسازی غزه ارائه دهد. مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین در سال ۲۰۱۴ به نتیجه نرسید.

دستور کار بلینکن شامل گفتگو با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در اورشلیم و دیدار در رام الله کرانه باختری با محمود عباس خواهد بود. بلینکن قرار است تا روز پنجشنبه در منطقه باقی بماند.

حماس که از نظر غرب یک گروه تروریستی است و با هرگونه تلاش صلح فلسطین با اسرائیل مخالف است، از ۱۰ مه حملات موشکی فرامرزی را آغاز کرد که حملات هوایی اسرائیل را به دنبال داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا