ایران

درخواست اعاده دادرسی سه معترض محکوم به اعدام آبان ۹۸ در دیوان عالی کشور پذیرفته شد

درخواست اعاده دادرسی سه تن از محکومان به اعدام اعتراضات آبان ۹۸، در دیوان عالی کشور پذیرفته و پرونده آنها مجددا در شعبه هم عرض رسیدگی خواهد شد.

وکلای محکومان به اعدام اعتراضات سراسری آبان‌ماه روز یکشنبه ۲۹ تیرماه ۹۹ اعلام کردند که درخواست بررسی مجدد پرونده امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی «توسط رئیس دیوان عالی کشور پذیرفته شده  و پرونده جهت بررسی مجدد به یکی از شعب دیوان عالی ارجاع شده است.»

همچنین بخوانید: حکم اعدام سه معترض آبان متوقف شد

اکنون بابک پاک نیا، یکی از وکلای مدافع این محکومین از پذیرفته شدن درخواست «اعاده دادرسی» امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی توسط شعبه ۱ دیوان عالی کشور خبر داد.

پاک‌نیا، وکیل امیرحسین مرادی، شنبه ۱۵ آذر در حساب توییتر خود نوشت که حکم اعدام این سه معترض از سوی شعبه اول دیوان عالی کشور نقض و پرونده در روزهای آینده برای رسیدگی دوباره به شعبه عرض ارسال خواهد شد.

وکلای مرادی، رجبی و تمجیدی در تیر ماه خبر داده بودند که حکم اعدام موکلانشان در دیوان عالی کشور تایید شده است. این خبر بازتاب گسترده‌ای داشت و باعث شد میلیون‌ها نفر در کارزاری مجازی در اعتراض به حکم اعدام آنان با هشتگ «اعدام نکنید» شرکت کردند.

همچنین بخوانید: درخواست ۳۹ نهاد حقوق‌بشری برای تمدید مأموریت گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در باره ایران

گفتنی است که مصطفی نیلی، بابک پاک‌نیا و حسین تاج، سه وکیلی بودند که وکالت این سه نفر را پذیرفته بودند.

در سطح بین‌المللی نیز دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمریکا، وزارت خارجه فرانسه، وزیر خارجه سوئد، وزیر خارجه دانمارک، نخست وزیر اسراییل، عفو بین‌الملل و سایر نهادهای حقوق بشری در موضع‌گیری‌های جداگانه خواستار توقف اجرای حکم اعدام شده بودند.

همچنین بخوانید: واکنش‌های جهانی و داخلی به حکم اعدام سه معترض آبان

در جریان رسیدگی به این پرونده، وکلای تعیین شده از سوی متهمان در دادگاه حضور نداشتند و روز ۲۵ تیرماه برای اولین بار موفق به مطالعه پرونده شدند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا