اجتماعیایرانجهانسیاست

واکنش‌های جهانی و داخلی به حکم اعدام سه معترض آبان

در پی کارزار توییتری «اعدام نکنید» برخی از مقامات سیاسی جهان ضمن حمایت از این کارزار، توقف اجرای احکام اعدام معترضان آبان را خواستار شدند. 

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده و برخی از مقام‌های کشورهای جهان از جمله سوئد و دانمارک خواهان توقف احکام اعدام سه نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان۹۸ شدند.

دونالد ترامپ در توییتی به فارسی نوشته است: «سه نفر در ایران برای شرکت کردن در تظاهرات محکوم به مرگ شده اند. اعدام آنها در هر لحظه قابل انتظار است. اعدام این سه نفر پیامی اسفناک به دنیا می‌فرستد و نباید انجام شود.»

خانم ان لیند، وزیر امور خارجه سوئد نیز نوشت: «سوئد در مورد استفاده از مجازات اعدام در سطح جهان، هر زمان و در هر شرایطی شدیدا مخالفت است. علاوه بر این، عمیقا نگران تأیید احکام اعدام سه معترض در ایران هستیم.»

یپ کوفود، وزیر امور خارجه دانمارک نیز خواستار بازبینی حکم اعدام این سه معترض شده است.

وی از صدور حکم اعدام برای این سه نفر عمیقا ابراز نگرانی کرده است.

وزیر امور خارجه دانمارک تاکید کرده که، تداوم نقض حقوق بشر در ایران و استفاده از مجازات اعدام همچنان مایه نگرانی است.

سازمان عفو بین‌الملل نیز در صفحه توییتر خود همراه با هشتگ «اعدام نکنید»، نوشت: «علی خامنه‌ای، باید حکم اعدام سه معترض- امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی- را سریعا لغو کند. دادگاه آنها عادلانه نبود، آنها گفته‌اند که با کتک خوردن، شوک الکتریکی و سروته آویزان شدن شکنجه شده‌اند.»

از سوی دیگر تیتر اول برخی نشریات چاپ تهران، از جمله اعتماد و همشهری روز پنجشنبه ۲۶ تیر (۱۶ ژوئیه) به خبر احکام اعدام اختصاص یافت.

روزنامه اعتماد  با عنوان «دست نگهدارید» نوشت که «همه در انتظار تصمیم قاضی‌القضات درباره حکم اعدام سه جوان معترض آبان ماه ۹۸» هستند.

خبر تایید حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی را ابتدا چند روز پیش یکی از وکلای آنها منتشر کرد، سپس قوه قضائیه روز سه‌شنبه، ۲۴ تیر، رسما این خبر را تایید کرد.

با انتشار این خبر جمهوری اسلامی شاهد بزرگترین تظاهرات اعتراضی مجازی بر علیه خود بود.

قوه قضاییه ایران اعلام کرده که در صورت درخواست وکیل ممکن است «نتیجه پرونده» تغییر کند.

وکلای پرونده می‌گویند امروز اجازه دسترسی آنها به پرونده داده شده و امیدوار هستند بتوانند حکم اعدام را نقض کنند.

در ادامه اعتراض‌ها، از دیگر سو ۱۱۲ نفر از اساتید و فعالان سیاسی و مدنی ایران بیانیه‌ای نوشته و در آن از حق اعتراض این سه نفر دفاع کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «این سه جوان ایرانی جز اعتراض که از حقوق اولیه انسانی‌شان است و در اعلامیه جهانی حقوق بشر (اصل ۲۰) بر آن تصریح شده و حتی قوانین داخلی ایران (اصل ۲۷ قانون اساسی) نیز آن را به‌ رسمیت شناخته، [گناهی] مرتکب نشده‌اند.»

نویسندگان این بیانیه همچنین نوشتند: «بنا بر کدام قانون و مجوزی مجازات آسیب‌رسانی مردم جان به لب رسیده به برخی اماکن عمومی اعدام است؟»

آنها در پایان نوشتند: «ما از همه آزادیخواهان جهان در این تلاش یاری می طلبیم تا برای توقف ارابه مرگبار حاکمان ایران، همگان فارغ از هرگونه گرایش سیاسی باید دست به دست هم داده و یک صدا افکار عمومی و وجدان ایرانیان و جهانیان و نهادهای حقوق بشری را به یاری بطلبیم تا مانع ادامه این روش جنایتکارانه توسط حاکمان نظام ولایت فقیه شویم.»

داریوش آشوری، حسن یوسفی اشکِوَری، علی افشاری، آسیه امینی، حسن نایب هاشم، علی‌اکبر موسوی (خوئینی)، علی کشتگر، رضا علامه‌زاده، و شيرين‌دخت دقيقيان از جمله امضاکنندگان این بیانیه‌اند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا