اجتماعیجهانسیاست

درپی اعتراضات گسترده، کمیسیون مرکزی انتخابات قرقیزستان نتایج انتخابات پارلمانی را لغو کرد

معترضانی که به نتایج انتخابات پارلمانی قرقیزستان اعتراض کرده و ادعای تقلب در انتخابات را داشتند وارد کاخ ریاست جمهوری شدند و ساختمان را به آتش کشیدند.

در حالی که مخالفان به اشغال نهادهای دولتی ادامه می دادند، یک هیئت هماهنگی برای کنترل اوضاع کشور از سوی مخالفان تشکیل شد.

آداحان مادوماروف، رهبر حزب «تمام قرقیزستان»، به عنوان رئیس هیئت هماهنگی منصوب شد که شامل نخست وزیران سابق عموربک بابانوف و تمیر ساری‌اف نیز هست.

آقاتی مادوماروف به خبرنگاران گفت كه هدف هيئت هماهنگي جمع كردن اعضاي پارلمان سابق است تا علاوه بر كنترل اوضاع و زمينه هاي قانوني در كشور، خواستار استعفاي دولت به رهبري سورونباي جن‌بكف رئيس جمهور قرقيزستان شوند.

سورونباي جن‌بكف رئيس جمهور فعلی قرقیزستان طرفدار روسیه است. با این حال دستور داده که پلیس به سوی معترضین شلیک نکند.

سورنبای جنبکف

در این میان، گزارش شد که اعضای پارلمان تحت ریاست داستان‌بک کامابکف امروز در یک هتل دیدار خواهند کرد.

طرفداران ۱۲ حزب سیاسی که نتایج انتخابات برگزار شده در قرقیزستان در ۴ اکتبر (۱۳ مهرماه) را به رسمیت نمی شناسند، پس از برگزاری تظاهرات اعتراضی، کاخ ریاست جمهوری و ساختمان پارلمان را اشغال کردند.

به گفته معترضان، حلقه نزدیک به رئیس جمهوری اقدام به خرید آراء و ارعاب رای دهندگان کرده است. ناظران بین المللی بر انتخابات روز یکشنبه گذشته در قرقیزستان هم این اتهام را معتبر ارزیابی کرده‌اند.

گروهی از معترضین نیز شب گذشته آلماس‌بک آتامبایف، رئیس جمهوری سابق این کشور که به اتهام فساد مالی در زندان بود را آزاد کردند.

الماس‌بک آتامبایف

در نتیجه مداخله پلیس با بمب های گازی و صوتی برای مقابله با معترضان، ۱ نفر کشته و نزدیک به ۶۰۰ نفر نیز زخمی شدند.

از سوی دیگر، در بیانیه ای توسط سرویس مرزی قرقیزستان اعلام شد که دولت ازبکستان دروازه های مرزی را به روی شهروندان قرقیزستان بسته است.

همچنین، دولت تاشکند ورود شهروندان قرقیز را از کشورهای سوم را نیز ممنوع کرده است. با این حال اظهار شد که شهروندان ازبکستان که در قرقیزستان زندگی می کنند می توانند به کشور خود بازگردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا