جهان

درپی افشای اسناد محرمانه اطلاعاتی آمریکا، دولت بایدن تحقیقات در این مورد را آغاز کرد

درپی درز بیش از ۱۰۰ سند فوق محرمانه اطلاعاتی آمریکا در شبکه‌های مجازی، پنتاگون و وزارت دادگستری ایالات‌متحده تحقیقات درباره چگونگی افشای این اسناد را آغاز کردند.

این اسناد محرمانه و فوق محرمانه که اولین بار نیویورک‌تایمز افشای آنها را گزارش کرد درباره حوزه‌هایی همچون جنگ اوکراین، چین و خاورمیانه هستند.

وزارت دادگستری آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد درباره درز اسناد محرمانه پنتاگون در شبکه‌های اجتماعی تحقیق و تفحص را آغاز کرده و در همین راستا با وزارت دفاع ایالات‌متحده در تماس است.

واشینگتن پست نیز گزارش داد دو صفحه از اسناد افشا شده پنتاگون که گفته می‌شود مربوط به گزارش اطلاعاتی مرکز عملیاتی سازمان سیا است، درباره ایران، مجارستان و روسیه است.

پنتاگون هنوز صحت این اسناد را تایید نکرده است. طبق تحقیقات اولیه، اولین قسمت از این اسناد در اوایل ماه مارس در دیسکورد، یک رسانه اجتماعی گیمرها، منتشر شده بود.

در همین حال، رویترز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد روسیه یا عوامل حامی روسیه احتمالا در افشای ده‌ها سند محرمانه نظامی آمریکا نقش داشته‌اند و به نظر می‌رسد در برخی از اسناد افشا شده تغییراتی صورت گرفته تا آمار تلفات نیروهای روسیه پایین‌تر از میزان واقعی جلوه داده شود.

در حالی‌که در این اسناد افشا شده، آمار نیروهای نظامی کشته شده روسیه در جنگ اوکراین بین ۱۶ هزار تا ۱۷ هزار نفر عنوان شده، آمریکا معتقد است حدود ۲۰۰ هزار نیروی روسیه در این جنگ کشته شده‌اند.

میخائیلو پودولیاک، یکی از مقامات دفتر ریاست جمهوری اوکراین، در بیانیه‌ای کتبی گفت اسناد افشا شده حاوی مقادیر بسیار زیادی اطلاعات کذب هستند و به نظر می‌رسد بخشی از کارزار اطلاعات اشتباه روسیه درباره جنگ اوکراین باشد.

با این حال، یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا افشای این اسناد را «کابوسی» برای پنج کشور آمریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند که به صورت گسترده‌ای اطلاعات امنیتی خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند، دانست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا