ایرانسلامتی و زندگی

طغیان کرونا در ایران؛ تنها در یک روز ۲۰۰ نفر جان باخت

سخنگوی وزارت بهداشت ایران از ۲۶۳۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور و افزایش شمار بیماران کووید-۱۹ به ۲۴۵ هزار و ۶۸۸ نفر تا ظهر امروز سه‌شنبه ۱۷ تیر خبر داد.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران همچنین، از جان باختن ۲۰۰ تن دیگر در ۲۴ ساعت گذشته در ایران خبر داد. به این ترتیب با ثبت رکوردی جدید، آمار کل جان باخته‌گان ویروس کرونا در ایران به ۱۱ هزار و ۹۳۱ هزار نفر رسید.

به گفته خانم لاری، از تعداد کل مبتلایان، ۳ هزار و ۲۷۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری هستند که این نیز افزایشی نگران‌کننده می‌باشد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران تا کنون  ۲۰۷ هزار نفر هم بهبود یافته اند.

همچنین تا کنون ۱ میلیون و ۸۴۶ هزار و ۷۹۳ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در ایران انجام شده است.

خانم لاری همچنین گفت استان‌های آذربایجان‌ غربی، آذربایجان شرقی، احواز (خوزستان) کردستان، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی، ایلام و کرمانشاه در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی افزود، استان‌های اردبیل، اصفهان، همدان، زنجان، کرمان، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد تهران، فارس، مازندران، همدان، سیستان و بلوچستان، البرز و لرستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

خانم لاری همچنین گفت در یکی از شهرستان‌ها در چند روز گذشته ۵۰ مراسم عروسی برگزار شده و به دنبال آن شاهد افزایش آمار ابتلا و بستری در این استان هستیم. وی نام این استان را ذکر نکرد.

در همین زمیه سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران با انتقاد از بازگشایی‌های دولت به ایسنا گفت «به یاد دارید که در آن روزها تقاضاها و تمناهای زیادی از مردم کردیم؛ هم از مردم شریف و هم آنهایی که برای تسریع در برخی بازگشایی‌ها فشار زیادی می‌آوردند؛ از اصناف و مشاغل و هنرمندان و مراکز فرهنگی و مذهبی که همواره ما آنها را به حوصله بیشتر و وقت مناسب‌تر توصیه می‌کردیم.»

آقای نمکی گفت  «متاسفانه عده زیادی حرف‌های ما را گوش نکردند و موج تازه‌ای از بیماری گرفتارمان کرد.»

وزیر بهداشت خطاب به مردم اظهار داشت «دلم نمی‌خواست مردم با چنین تاوانی عرایض من را جدی بگیرند. روزی که تمنا و خواهش می‌کردم، شاید برای برخی‌ها این هشدارها زیاده‌گویی بود، اما اصلا دلم نمی‌خواست اثبات عرایض ما با تاوانی چنین سنگین و مرگ‌هایی چنین تلخ برای مردم بروز کند.»

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز روز سه‌شنبه از دفن ۷۰ بیمار جان‌باخته بر اثر ابتلا به کرونا در تهران طی یک روز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای هاشمی از «رشد آمار» مرگ ناشی از کرونا در تهران خبر داده و گفت «روز گذشته ۷۰ فوتی ناشی از ویروس کرونا در بهشت زهرا دفن شدند.»

جلیل کوهپایه‌زاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران روز دوشنبه ۱۶ تیر در گفتگو با ایلنا با اشاره به افزایش آمار مراجعات سرپایی کرونا در تهران از محدودیت‌ تخت‌های بستری در پی ارائه خدمات همزمان به بیماران کرونایی و غیرکرونایی خبر داد.

دکتر مسعود مردانی عضو کمیته کشوری کرونا نیز امروز دوشنبه ۱۶ تیر در گفتگو با ایسنا گفت «تعداد مبتلایان و حتی قربانیان کرونا در ایران بیشتر از آمار منتشر شده است، چون همه کسانی که به علت کرونا می‌میرند به بیمارستان نمی‌رسند. همچنین خیلی از تست‌های تشخیص، موارد دقیق کرونا را مشخص نمی‌کنند.»

وی همچنین افزود «تحقیقات نشان داده درصد زیادی از مبتلایان در مهمانی‌ها، عروسی‌ها، جشن‌ها و مکان‌های عمومی شلوغ به کرونا مبتلا شده‌اند.»

از سوی دیگر حسن قاضی عسگر، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان به ایسنا گفت: «به دلیل تامین نشدن مواد اولیه تولید ماسک سه لایه و امتناع دو کارخانه کشور از تحویل آن به اصفهان، برخی کارخانجات تولید ماسک استان ناچار به تعطیلی شده اند.»

در همین حال دبیر کارگروه مقابله با کرونا وزارت صمت، امروز دوشنبه ۱۶ تیر با اشاره به مصوبه الزام استفاده از ماسک در کشور و با توجه به شرایط قرمز در برخی استان‌ها، گفت: طبق مصوبه کارگروه، فعلا صادرات انواع ماسک به خارج از کشور ممنوع اعلام شد.

علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت روز یکشنبه ۱۵ تیر، در یک برنامه تلویزیونی گفت: «فاصله‌گذاری هوشمند موفق نبوده که اگر بود، دچار این وضعیت نمی‌شدیم.»

طرح فاصله‌گذاری هوشمند از اواخر فروردین اجرا شد که بر اساس آن در مرحله نخست مشاغل کم خطر و پس از آن کلیه مشاغل شروع به فعالیت کردند.

وی همچنین گفت «این بیماری واکسن ندارد و تا یکسال دیگر هم واکسن به دست ما نمی‌رسد. حتی اگر تا دو ماه دیگر هم واکسن در اروپا و آمریکا تولید شود که نمی‌شود، باز هم به دست ما نخواهد رسید.»

به گزارش ایلنا رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران نیز روز یکشنبه ۱۵ تیر از توقف غربالگری در تهران به دلیل کمبود کیت PCR و ابتلای ۶۰۰ کارمند شهرداری تهران به کرونا خبر داد

از سوی دیگر حسین کریم رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز روز شنبه ۱۴ تیر با «غافلگیرانه» توصیف کردن «موج دوم کرونا» گفت ۲۴۶ نفر از کادر درمان البرز به کرونا مبتلا شده‌اند که حال ۵ نفر از آنها وخیم است.

دکتر پیام طبرسی، مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری نیز با هشدار جدی نسبت به وضعیت بحرانی بیمارستان‌ها و با بیان اینکه بسیاری از بیمارستان‌های پذیرش کننده بیماران کرونایی تکمیل شده است به ایسنا گفت: «در صورتیکه بحران ایجاد شده کنترل و مدیریت نشود، از همه جهات ضربه خواهیم خورد و اولین جایی که دچار صدمه می شود سلامت مردم است. متاسفانه در حال حاضر تعداد بالایی از مردم در بیمارستان بستری هستند و خیلی‌ها در لیست انتظار برای بستری به سر می برند.»

حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اعلام اجباری بودن زدن استفاده از ماسک گفت «مبتلا شدن به کرونا ننگ و عار نیست»، «من با مردی آشنا شدم که طرف در روز امتحانش روز قبل تستش مثبت بوده اما نگفته تا امتحان آموزش رانندگی را بدهد. خب این از نظر فرهنگی کار درستی نیست، هرکسی مبتلا شد، باید بگوید به قرنطینه برود و ایزوله کند.»

دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری کرونا نیز در گفتگو با ایسنا گفت «متوجه شدیم که تا الان ۱۸ میلیون ایرانی یعنی حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند.»

احسان مصطفوی، رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران نیز سه‌شنبه ۲۰ خرداد اعلام کرد که «احتمال آلودگی ۱۵ میلیون تن در کل ایران» و «حدود ۱۰ درصد آلودگی» در شهر تهران وجود دارد.

از سوی دیگر دکتر نجفقلی زاده رئیس درمانگاه تأمین اجتماعی سولدوز (نقده) از آلودگی درمانگاه تامین اجتماعی نقده خبرداد و گفت: «۱۶ نفر از کادر درمان درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان نقده به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.»

به گزارش ایلنا رئیس درمانگاه تامین اجتماعی خاطر نشان کرد «برای جلوگیری از ابتلای مراجعین و شکستن زنجیره ویروس تا اطلاع ثانوی هیچگونه خدمات درمانی نظیر : دکتر، آزمایشگاه، داروخانه، در این درمانگاه ارائه نمی‌شود.»

این در حالیست که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعلام کرد، آزمایش رایگان کرونا در سیستان و بلوچستان در موارد خاص انجام می‌شود و پس از این مراجعه‌کنندگان بابت تست کرونا باید هزینه پرداخت کنند.

قاسم میری علی‌آبادی، تاکید کرد که از این پس فقط برای چند گروه از جمله افرادی که بالای ۶۰ سال سن دارند و دارای علائم بیماری کرونا باشند آزمایش کرونا رایگان خواهد بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا