خاورمیانه

ترور یک تحلیل‌گر امنیتی و مخالف حضور نظامی ایران در عراق

یک تحلیل‌گر سرشناس مسائل امنیتی عراق و یکی از مخالفان حضور نظامی جمهوری اسلامی در عراق پس از اظهار نظر در باره وابستگی حشدالشعبی به خامنه‌ای» ترور شد.

بر اساس گزارشات منتشر شده هشام الهاشمی یکی از تحلیل‌گران مسائل امنیتی و گروه‌های شبه‌نظامی در عراق دیروز دوشنبه ۱۶ تیرماه پس از یک گفتگوی تلویزیونی، مقابل منزل خود در بغداد حدف حمله افراد موتور سوار قرار گرفت و با شلیک گلوله کشته شد.

هشام الهاشمی مشاور حیدر العبادی، نخست وزیر پیشین عراق، عضو هیأت مدیره یک مجلس مشورتی غیر دولتی در عراق بود.

رسانه‌های عراق به نقل از منابع امنیتی گفته‌اند که افراد مسلح سوار بر دو موتور سیکلت در منطقه زیونه در شرق بغداد پس از ترور آقای هاشمی از محل مواری شده‌اند.

این تحلیل‌گر گروه‌های مسلح در عراق پس انتقال به بیمارستان النفیس به‌دلیل شدت جراحات جان باخته است.

رویترز می‌نویسد، این حادثه همزمان با افزایش تنش‌ها میان مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر جدید عراق با گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران به‌وقوع می‌پیوندد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس در این بار نوشته است که آقای الهاشمی در سال‌های گذشته به تحلیلگر ممتاز‌ حلقه درونی داعش تبدیل شده بود تا جایی که در برهه‌ای نیز به ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا نیز در این مورد مشاوره می‌داد.

این گزارش می‌افزاید، آقای هاشمی با پایان نبردها علیه داعش در عراق، عمدتا بر روی گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در عراق متمرکز شده بود.

شیخ غيث التميمی، رییس حزب المواطنة (شهروندی) عراق در یک گفتگوی تلویزیونی ضمن متهم کردن کتائب حزب‌الله (وابسته به حشدالشعبی) را به ترور هشام الهاشمی، گفته است: «الهاشمی پیام‌هایی از طریق واتس‌اپ دریافت کرده که حاکی از آن است که کتائب حزب‌الله، چند روز پیش از این ترور، او را تهدید کرده است.»

نیروهای امنیتی عراق روز پنجشنبه، ۶ تیر با حمله به دفتر مرکزی گروه شبه‌نظامی «کتائب حزب الله» شماری از فرماندهان این گروه را همراه با چند خمپاره انداز و راکت دستگیر کرده بودند.

آقای هاشمی تحقیق جدیدی مبنی بر «وابستگی حشدالشعبی به خامنه‌ای» انجام داده بود که برای بررسی این تحقیق در برنامه زنده یکی از شبکه‌های عربی حضور پیدا می‌کند ولی دو ساعت پس از این برنامه و پس از برگشتن به منزل ترور می‌شود.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا