خاورمیانهسیاست

در حمله مسلحانه به مراسم بزرگداشت عبدالعلی مزاری در کابل 27 نفر کشته شدند

وزارت کشور افغانستان از تیراندازی در مراسم بزرگداشت بیست وپنجمین سالگرد کشته شدن عبدالعلی مزاری، رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی افغانستان در غرب کابل خبر داد.

وزارت کشور افغانستان صبح امروز جمعه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: افراد مسلح ناشناس به مراسم بزرگداشت از بیست‌وپنجمین سالگرد کشته شدن عبدالعلی مزاری، رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی افغانستان در غرب کابل تیراندازی کرده اند.

در این حمله که مقامات سیاسی افغانستان  نیز حضور داشتند، 27 نفر جان باختند.

نصرت رحیمی، سخنگوی این وزارتخانه پیشتر اعلام کرده بود: تاکنون 18 نفر در این حمله زخمی و به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند. مجروحان این رویداد همه غیر نظامی بوده و احتمال افزایش شمار مجروحان یا تلفات وجود دارد.

به گزارش خبرنگار آناتولی از محل حمله، صدای تیراندازی در نزدیکی محل برگزاری مراسم به گوش میرسد. تیراندازی‌ها سبب شد سخنرانی محمد کریم خلیلی، حزب وحدت اسلامی افغانستان در این مراسم ناتمام بماند.

محمد اشرف غنی، رئيس جمهور افغانستان نیز طی توئیتی نوشت: از حمله به گردهمایی مردمی شديدا متاثر شدم. اين حمله یک جنايت ضد بشری و عليه وحدت ملی افغانستان است. با برادرانم دکتر عبدالله و استاد خليلی تلفونی احوالپرسی کردم. نيروهای امنيتی با قاطعيت تمام با عوامل اين رويداد برخورد خواهند كرد‍.

‏صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در این زمینه اعلام کرد: حمله وحشیانه به مراسم یادبود سالروز شهادت عبدالعلی مزاری جنایت علیه بشریت است. دولت افغانستان این حمله را با شدیدترین لحن محکوم می‌کند. نیروهای شجاع امنیتی برای دفع این حمله و حفاظت مردم از تمام اقدامات لازم را به کار خواهند گرفت.

مجیب الرحمن رحیمی، سخنگوی ریاست اجرایی افغانستان نیز تصریح کرد: عبدالله عبدالله و برخی رهبران سیاسی دیگر از تیراندازی در مراسم بزرگداشت از عبدالعلی مزاری در غرب کابل جان سالم به در برده و از محل رویداد خارج شده‌اند.

فردوس فرامرز، سخنگوی فرماندهی پلیس کابل: نیروهای ویژه به محل حمله رسیده اند. تاکنون جزییات دقیقی از این تیراندازی در دست نیست.

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله مسلحانه را برعهده نگرفته است. اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان طی انتشار مطلبی در حساب توئیتر خود اعلام کرد که این حمله ربطی به این گروه ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا