ایران

در خطر بودن جان زندانیان سیاسی بیمار، هم‌زمان با احتمال صدور احکام محاربه برای معترضان

با ادامه بازداشت‌ها و اقدامات سرکوبگرانه جمهوری اسلامی علیه معترضان انقلابی در ایران، گزارش‌ها از در خطر بودن جان زندانیان سیاسی بیمار و احتمال صدور احکام سنگین علیه سایر بازداشت‌شدگان خبر می‌دهند.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل با هشدار نسبت به بیماری رو به وخامت آرش صادقی، کنشگر زندانی، از مقامات جمهوری اسلامی خواستند هرچه سریع‌تر او را از زندان آزاد کنند.

پایگاه خبری هرانا نیز گزارش داد هژیر باخویشی، دانش‌آموخته مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف، که در سه مهر به دست نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان فشافویه منتقل شد، به داروهایش دسترسی ندارد و جان او در خطر است.

از سوی دیگر، حساب توییتر «۱۵۰۰ تصویر» گزارش داد که بهراد علی‌کناری، خواننده رپ اهوازی و ۲۸ ساله که در جریان اعتراضات سراسری در کرج بازداشت شده، از سوی دادگاهی در استان البرز متهم به «افساد فی‌الارض» شده و جان او در خطر قرار دارد.

همچنین بر اساس گزارش‌ها، فرشاد رستمی، نوازنده کمانچه و آهنگساز ساکن استان کرمانشاه، حدود ۱۰ روز پیش بازداشت شده و همسر او که به سرطان مبتلا است و پس از بازداشت او وضعیت نامناسبی دارد.

در همین حال، هرانا گزارش داد نازی (فاطمه) حبیبی، بازیگر و گرافیست معترضی که از سوم آذر در زندان قرچک ورامین زندانی است، از دریافت داروهای خود محروم است و خانواده‌اش نسبت به وخامت حال او ابراز نگرانی کرده‌اند. طبق این گزارش، مسئولان زندان از دریافت داروهای او خودداری کرده‌اند.

همچنین منابع آگاه گزارش دادند یاشار توحیدی، دانشجوی زندانی، در جریان حمله ماموران جمهوری اسلامی به بند ۷ و ۸ اوین، ۳ گلوله جنگی خورد اما مسئولان زندان رجایی شهر از درمان او امتناع می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها، عفونت پاهای او به‌حدی است که توان رفتن را از او گرفته و جان او در خطر جدی قرار دارد.

از سوی دیگر، عاطفه نعامی، زن ۳۷ ساله‌ای که در جریان اعتراضات بازداشت شد، به دلیل شکنجه جان باخته است.

طبق اطلاعات رسیده، ماموران حکومت پیکر عاطفه نعامی را که آثار ضرب و جرح روی آن مشهود بوده، با «صحنه‌سازی خودکشی» در خانه‌اش در کرج قرار دادند، اما خانواده‌اش خودکشی او را تکذیب کرده است.

در همین حال، سعید افکاری در توییترش فایل صوتی مکالمه تلفنی با خواهرش الهام افکاری در زندان را منتشر کرده که می‌گوید ده‌ها زندانی کودک در زندان علاوه بر اتهامات دیگر با اتهام «افساد فی‌الارض» و «محاربه» نگهداری می‌شوند.

در حالی که جمهوری اسلامی حتی در ارتباط با تحویل جسد کشته شدگان به خانواده‌های آنها نیز سیاست‌های سرکوبگرانه خود را ادامه می‌دهد، ویدیوهای رسیده به ایران اینترنشنال نشان می‌دهد خانواده حامد سلحشور، جوان ایذه‌‌ای، پیکر او را که توسط ماموران و پس از کشته‌شدن در زندان، مخفیانه دفن شده بود، روز پنجشنبه از قبر خارج کرده و در «قبرستان فامیلی» در ایذه دفن کردند.

برخی گزارش دادند نهادهای امنیتی خانواده دو تن از کشته‌شدگان اعتراضات در بوکان، به نام سلیمان شکری و سعدی شاهرخی‌فر را مجبور کرده‌اند برای تحویل جسد آن‌ها وجه نقد بپردازند و وثیقه ارائه کنند.

در حالی که معترضان خیزش انقلابی ایران خود را برای اعتراضات گسترده در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر آماده می‌کنند، طبق اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، در روزهای گذشته جمهوری اسلامی رسما از روسیه درخواست خرید ابزار و ماشین‌آلات ضد شورش و همچنین اعزام مشاوران روسی به ایران کرده است تا به مسئولان امنیتی در سرکوب اعتراض‌ها کمک کنند.

طبق این گزارش، این درخواست‌ها از روسیه به دنبال گزارش‌هایی مبنی بر آماده شدن جمهوری اسلامی برای یک‌ وضعیت بلندمدت در مقابله با خیزش انقلابی در ایران است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا