خاورمیانه

محکومیت حملات شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران به تاسیسات نفتی عربستان

کشورهای جهان و نهادهای بین‌المللی حملات شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را محکوم کردند.

ادامه حملات شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران به تاسیسات نفتی پادشاهی عربی سعودی و از جمله هدف قرار دادن یک نفتکش در آب‌های مقابل سواحل شهر جده موجی گسترده از محکومیت‌های بین‌المللی و عربی را در پی داشته است.

سازمان ملل متحد، اتحادیه عرب، شورای همکاری خلیج و کشورهای مصر، کویت، بحرین طی بیانیه‌هایی جداکانه حملات شبه‌نظامیان حوثی به نفتکش سعودی در بندر شهر جده عربستان سعودی را محکوم کردند.

دبیرکل شورای همکاری خلیج حمله شبه‌نظامیان حوثی به نفتکش سوخت‌رسان در مقابل سواحل شهر جده را محکوم کرد.

وزارت خارجه مصر نیز اعلام کرد که قاهره مجددا بر موضع ثابت خود در حمایت از عربستان سعودی و اقداماتی که این کشور برای دفاع از سرزمین و حاکمیت خود انجام می‌دهد تاکید کرد.

این بیانیه همچنین افزود، مصر همچنین هر گونه «اقدامات خرابکارانه» برای هدف قرار دادن آب‌های سرزمینی و تاسیسات حیاتی در عربستان را به طور کلی محکوم کرده و نمی‌پذیرد و این گونه اقدامات را تهدیدی علیه امنیت و ثبات عربستان سعودی و امنیت و آزادی کشتیرانی و تجارت بین‌المللی می‌داند.

از سوی دیگر رئیس پارلمان عربی «حمله تروریستی به کشتی حامل سوخت در مقابل سواحل جده» را محکوم کرد و گفت: «هدف قرار دادن تاسیسات نفتی خطری بر صادرات جهانی انرژی تشکیل می‌دهد» و از جامعه بین‌المللی خواست تا با حملات شبه‌نظامیان حوثی مقابله کند.

یک مقام مسئول در وزارت انرژی عربستان روز دوشنبه ۲۴ آذر اعلام کرد یک کشتی سوخت‌رسان که در بندر جده پهلو گرفته بود، در دقایق اولیه بامداد دوشنبه با قایق بمب‌گذاری‌شده‌ای مورد حمله قرار گرفته و آتش‌سوزی مختصری در پی این حمله به وجود آمد.

از طرفی اعضای شورای امنیت سازمان ملل نیز روز دوشنبه حملات شبه‌نظامیان حوثی به تاسیسات نفتی سعودی در جده را محکوم کردند.

شورای امنیت همچنین بر پایبندی به روند فراگیر سیاسی به رهبری یمنی و طبق تصمیم‌های ذیربط سازمان ملل تاکید کرد.

شورای امنیت در این راستا خواستار تسریع در اجرایی شدن توافق ریاض شده و از طرف‌های یمنی خواست تا فورا تحت سرپرستی مارتن گریفتس فرستاده ویژه سازمان ملل گرد هم آیند.

در پی این حادثه در بندر جده، سرتیپ ترکی المالکی سخنگوی رسمی نیروهای ائتلاف حمایت از دولت قانونی یمن با اشاره به بیانیه صادره از وزارت انرژی مبنی بر وقوع حریق در مخزن سوخت در ایستگاه توزیع فرآورده‌های نفتی در شهر جده گفت که نقش شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران در این حمله تروریستی که نه تنها سرمایه‌های ملی عربستان سعودی بلکه عصب اقتصاد جهانی، صادرات و امنیت جهانی انرژی را هدف قرار داده، به اثبات رسیده است.

المالکی در این‌باره توضیح داد که این حمله تروریستی در ادامه اقدامات تروریستی است که پیش از این تاسیسات نفتی سعودی در مناطق بقیق و خریص را هدف قرار داده بود که دلایل و شواهد نشان از دست داشتن حکومت تهران در آن حملات داشته که با استفاده از سلاح پیشرفته ایرانی از نوع کروز و پهپادهای بمب‌گذاری شده انجام شده است.

وزارت انرژی عربستان نیز در رابطه با این حمله اعلام کرده بود که در راس ساعت ۳:۵۰ از صبح روز حادثه (۲۳ نوامبر ۲۰۲۰) در نتیجه حمله تروریستی با وسیله یک پرتابه، انفجاری به وقوع پیوسته که منجر به وقوع حریق در مخزن سوخت ایستگاه پخش فرآورده‌های نفتی در شمال شهر جده شد.

منبع: العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا