خاورمیانه

دیدبان حقوق بشر سوریه: فرمانده قاچاقچیان مواد مخدر کشته شده در مرز اردن، عضو حزب‌الله بود

ساعاتی پس از آنکه ارتش اردن از کشتن چهار قاچاقچی مواد مخدر در مرز سوریه خبر داد، دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد یکی از کشته‌شدگان که فرماندهی قاچاقچیان را بر عهده داشته وابسته به حزب‌الله لبنان بود.

این در حالی است که قاچاق مواد مخدر توسط گروه‌های وابسته به حزب‌الله اخیرا افزایش یافته است و دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز روز یکشنبه با اشاره به اینکه عملیات قاچاق مواد مخدر به اردن ادامه دارد، تاکید کرد که با وجود شدت گرفتن برخورد نیروهای مرزی اردن، گروه های وابسته به حزب‌الله لبنان عملیات خود برای قاچاق مواد مخدر را متوقف نکرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه افزود: آنچه در جریان است یک عملیات سیستماتیک است که از اردن به عنوان دروازه‌ قاچاق مواد مخدر به کشورهای حاشیه خلیج فارس استفاده می‌کند.

این سازمان با اشاره به گزارش‌های قبلی خود درباره انتقال مواد مخدر از لبنان به السویداء و درعای سوریه با هدف انتقال آن محموله‌ها به اردن، تاکید کرد که روز یکشنبه نیروهای اردن چهار قاچاقچی را کشتند اما این قاچاق مواد مخدر عملیاتی هر روزه است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه تاکید کرد که مقام‌های ارشد نظامی سوریه از عملیات قاچاق مواد مخدر مطلع هستند و «لشکر چهارم ارتش سوریه، حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان ایران در سوریه» در این عملیات قاچاق مواد مخدر نقش دارند.

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه آمده در حالی که روس‌ها درگیر جنگ اوکراین شده‌اند، شبه‌نظامیان ایران کنترل خود را بر جنوب سوریه تثبیت کرده‌اند و در حال ساخت آزمایشگاه‌های مواد مخدر برای تسهیل حمل و نقل این مواد به اردن و کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه تاکید کرد که بخشی از این مواد مخدر نیز به طور گسترده در داخل خاک سوریه پخش می‌شود.

در بهمن ماه گذشته، دیده‌بان حقوق بشر سوریه در گزارشی هدف قاچاقچیان مواد مخدر از انتقال این محموله‌ها از سوریه به اردن را انتقال آن به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس اعلام کرد و افزود: قاچاقچیان تحت پرچم حزب‌الله لبنان و لشکر چهارم ارتش سوریه به فرماندهی ماهر اسد، برادر بشار اسد، فعالیت می‌کنند.

یک هفته پس از انتشار این گزارش، ارتش اردن اعلام کرد که عملیات قاچاق مواد مخدر از سوریه به اردن افزایش یافته و با استفاده از تجهیزات پیشرفته نظامی از جمله پهپادها، سازماندهی می‌شوند

ستاد کل نیروهای مسلح اردن در چند ماه گذشته چند بیانیه دیگر درباره درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر در مرزهای این کشور با سوریه و لبنان منتشر کرده است.

درگیری نیروهای مسلح اردن از هنگام کشته شدن یک سرباز این کشور به دست عاملان قاچاق محموله‌های مواد مخدر شدت گرفت و بنابر گزارش‌ مقام‌های رسمی اردن در سال میلادی جاری ۳۴ نفر از گروه‌های قاچاقچی مواد مخدر در مرزهای این کشور با سوریه کشته شده‌اند.

بیشتر محموله‌های مواد مخدر که نیروهای اردنی از این قاچاقچیان توقیف کرده‌اند محموله قرص‌های کاپتاگون است.

پاییز گذشته نیز نیویورک‌تایمز نوشت تعدادی از نزدیکان بشار اسد شامل برادرش ماهر اسد، بازرگانان نزدیک به حکومت و حزب‌الله لبنان با ایجاد شبکه تولید و قاچاق مخدر «کاپتاگون» درآمدهای میلیارد دلاری کسب کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا