آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

دیوارنویسی گسترده در تبریز در اعتراض به پرونده‌سازی و صدور حکم سنگین علیه علیرضا فرشی

فعالین مدنی آذربایجانی در تبریز، شب گذشته (۱۲ فروردین) در اعتراض به صدور حکم زندان علیه علیرضا فرشی اقدام به دیوارنویسی اعتراضی در سطح این شهر کردند.

فعالین مدنی آذربایجانی در تبریز، شب گذشته (۱۲ فروردین) در اعتراض به پرونده‌سازی و صدور حکم زندان علیه علیرضا فرشی دیزج‌یکان، زندانی سیاسی تورک محبوس در زندان تهران بزرگ، اقدام به دیوارنویسی اعتراضی در سطح این شهر کردند.

بر اساس تصاویر رسیده به بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، معترضین در دیوار نوشته‌های خود خواستار آزادی علیرضا فرشی و توقف فشارها و پرونده‌سازی‌ها از سوی نهادهای امنیتی و قضایی ایران علیه این فعال مدنی تورک شدند.

طی یک پرونده‌سازی جدید و تحت عنوان شکایت نهادهای امنیتی ایران و با تکرار اتهامات قبلی، پرونده قضایی جدیدی علیه علیرضا فرشی دیزج‌یکان علی‌رغم عدم وجود هیچ مدرک جدیدی تشکیل شد.

این زندانی سیاسی آذربایجانی روز چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ بدون ابلاغیه قبلی و بدون حضور وكیل خود، با دستبند و پابند برای حضور در جلسه دادگاه در باره پرونده جدیدی که علیه‌اش تشکیل شده، منتقل شد. ماموران امنیتی حتی در جلسه دادگاه از باز كردن دستبند و پابندهای فرشی خودداری كردند.

طی جلسه دادگاه، قاضی دادگاه حتی اجازه نداده که آقای فرشی شواهد و مدارک در پرونده را مطالعه و یک دفاع مناسب تهیه کند.

نهادهای امنیتی ایران همچنین با خانواده این فعال مدنی تماس گرفته و آنها را تهدید کرده‌اند که نباید در باره پرونده آقای فرشی با هیچ رسانه داخلی و یا بین المللی مصاحبه کنند و پیگیر پرونده او باشند.

نهایتاً، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری علیرضا فرشی دیزج‌یکان را به ۴ سال و 2 ماه حبس تعزیری (۳.۵ سال زندان به دلیل تبانی علیه امنیت کشور، ۸ ماه زندان به دلیل تبلیغ علیه نظام) و ۲ ماه کار اجباری در بخش بازیافت شهرداری تهران محکوم کرد.

قاضی افشاری به آقای فرشی گفته كه آموزش زبان های مادری در ایران به وحدت و همبستگی ایرانیان لطمه می زند و امنیت ملی ایران را به عنوان یك سرزمین یکپارچه تهدید می كند.

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران درخواست علیرضا فرشی برای به تأخیر انداختن جلسه دادگاه تا زمانی كه محمدرضا فقیهی، وكیل وی فرصت خواندن پرونده را بدست آورد، رد كرده است.

دادگاه سرانجام علیرضا فرشی را در یک دادگاه ۵ دقیقه ای بدون اینکه به وی اجازه دفاع از خود دهد، به ۵۰ ماه حبس محکوم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا