ایرانجهان

آمریکا نیز در مذاکرات توافق هسته‌ای در وین بدون گفتگوی مستقیم با  ایران شرکت می‌کند

دیپلمات های اروپایی روز جمعه ۱۳ فروردین اعلام کردند، هفته آینده مقامات تهران و واشنگتن به عنوان بخشی از تلاش ها برای احیای برجام به وین سفر می کنند.

اگر چه گفته شده که دیدار مستقیم مقامات ایران با آمریکا بدلیل اینکه تهران آنها را رد کرده است، انجام نخواهند شد.

با این حال، حضور هر دو کشور در این مذاکرات یک گام به جلو در تلاش برای بازگشت هر دو طرف به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است.

ایران، چین، روسیه، فرانسه، آلمان و بریتانیا -همه طرف های توافق برجام- در نشست روز جمعه خود در مورد بازگشت احتمالی ایالات متحده به برجام و چگونگی اطمینان از اجرای کامل و موثر تعهدات همه طرفها گفتگو کردند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای کناره گیری کرد و تحریم های ایالات متحده را علیه ایران مجدداً اعمال کرد. در پی آن تهران نیز به تلافی این اقدام، به نقض برخی از محدودیت های توافق هسته ای اقدام کرد.

از سوی دیگر، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و مذاکره کننده ارشد مذاکرات هسته‌ای، پس از جلسه روز جمعه گفت که ایالات متحده در هیچ جلسه ای در وین که ایران شرکت خواهد کرد حضور نخواهد داشت.

عراقچی گفت: “ایران به محض لغو تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آنها، گام‌های جبرانی هسته ای را متوقف خواهد کرد.”

دولت بایدن به دنبال آن بوده است كه ایران را به گفتگوها پیرامون از سرگیری تعهدات هر دو طرف بکشاند. بر اساس این توافق نامه، تحریم های اقتصادی ایالات متحده و سایر تحریم ها علیه تهران در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران برداشته می‌شود.

هایکو مااس، وزیر امور خارجه آلمان گفت اینکه مذاکرات از سر گرفته می شود  خوب است، اما زمان اهمیت دارد.

وی در بیانیه ای گفت: “توافقی باید حاصل شود كه یك بار دیگر كاملاً مورد احترام قرار گیرد و برای امنیت كل منطقه و بهترین مبنای گفتگو درباره سایر موضوعات مهم ثبات منطقه ای محسوب شود.”

سفیر روسیه در دیده بان اتمی سازمان ملل نیز گفت که گفتگوهای روز جمعه این احساس را در او ایجاد کرده است که در مسیر درست قرار دارند اما راه پیش رو آسان نخواهد بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا