ایرانجهان

رئیسی: تلاش آمریکا برای عادی‌سازی روابط اسرائیل و کشورهای منطقه به موفقیت نمی‌رسد

ابراهیم رئیسی در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت تلاش آمریکا برای عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج مانند عربستان سعودی «به موفقیت نخواهد رسید».

او در مصاحبه با سی‌‌ان‌ان که روز یکشنبه دوم مهر پخش شد، بار دیگر مخالف جمهوری اسلامی را با برقراری روابط دیپلماتیک بین تل‌آویو و کشورهای عرب منطقه اعلام کرد.

رئیسی روز ۲۹ شهریور هم در کنفرانسی خبری در حاشیه هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با اسرائیل «خنجری بر پشت فلسطینی‌ها» است و در عین حال قادر به تامین امنیت تل‌آویو نخواهد بود.

این سخنان در حالی مطرح می‌شوند که محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی روز ۲۹ شهریور در گفت‌وگویی با شبکه فاکس نیوز اعلام کرد ریاض و تل‌آویو روز به روز بیشتر به عادی‌سازی روابط نزدیک می‌شوند.

او در عین حال تاکید کرد که یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در مذاکرات عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل، مساله فلسطین است.

اسرائیل در طول سالیان اخیر توانسته با استفاده از نگرانی‌های کشورهای عرب منطقه در مورد سیاست‌های حکومت جمهوری اسلامی، روابط خود با امارات متحده عربی، بحرین، مراکش را عادی‌سازی کند.

دولت بایدن در تلاش است با ایفای نقشی فعال، زمینه به ثمر رسیدن مذاکرات میان ریاض و تل‌آویو و برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور را فراهم آورد.

به گفته تحلیل‌گران، بایدن قصد دارد از این موضوع به‌عنوان دستاورد سیاست خارجی خود در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ استفاده کند.

رئیسی همچنین در مصاحبه با سی‌ان‌ان از تصمیم جمهوری اسلامی برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم دفاع کرد و آن را واکنشی به اجرا نشدن تعهدات کشورهای اروپایی در چارچوب برجام دانست.

او گفت جمهوری اسلامی مشکلی با حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران ندارد.

این در حالی است که تهران روز ۲۶ شهریور مجوز فعالیت هشت بازرس آژانس را با تابعیت فرانسوی و آلمانی در ایران لغو کرد.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این اقدام جمهوری اسلامی را «نامتناسب» و «غیرسازنده» خواند و آن را محکوم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا