ایرانسیاست

رئیسی در مورد اعدام‌های ۶۷: باید مورد تقدیر و تشویق قرار بگیرم

ابراهیم رئیسی، روز دوشنبه ۳۱ خرداد در اولین نشست خود در پاسخ به تحریم‌ شدن او و نقش‌اش در اعدام های سال ۶۷ گفت: «باید مورد تقدیر و تشویق قرار بگیرد.»

ابراهیم رئیسی، روز دوشنبه ۳۱ خرداد در اولین نشست خود به عنوان رئیس جمهور پیروز اعلام شده در انتخابات ۲۸ خرداد، «با ساعت ها ایستادن پای صندوق» توصیف کردن مشارکت حداقلی در تاریخ ۴۲ ساله نظام، آن را «پیام وحدت و انسجام ملی» دانست.

رئیسی در مورد «سیاست داخلی» مدعی شد: «حتما یک نظام اداری کارآمد، سالم و قانون مدار و فساد ستیز شکل خواهد گرفت.»

وی در مورد سیاست‌ها در حوزه سیاست خارجی نیز خواستار آن شد که دنیا آنچه او «حضور حماسه ساز مردم» در انتخابات عنوان کرد را ببیند. رییسی در حالی مشارکت حداقلی مردم در انتخابات را «حضور حماسه ساز مردم» توصیف کرد که مقامات و خبرگزاری‌های بین‌المللی حضور حداقلی مردم در انتخابات ۲۸ خرداد و اعلام پیروزی رییسی را «افتادن ایران به قعر دیکتاتوری» توصیف کردند.

همچنین بخوانید: سقوط ایران به قعر دیکتاتوری و کارنامه بنیادگرای رییسی، نقطه اشتراک خبرگزاری‌ها و مقامات بین‌المللی

رییسی همچنین گفت که «سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود و به برجام نیز محدود نخواهد شد.»

رییسی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه الجزیره درباره تحریم‌ شدن او و نقش‌اش در اعدام های سیاسی سال ۶۷، اظهار کرد: «من به عنوان یک حقوقدان همواره مدافع حقوق مردم بودم و حقوق بشر محوری ترین نکته‌ای بوده که در همه مسئولیت هایم دنبال کردم.»

او در ادامه گفت که «امروز ما در جایگاه مدعی قرار داریم؛ تمام اقداماتی که من در مدت مسئولیتم انجام دادم همواره در جهت دفاع از حقوق بشر بوده است.»

این در حالیست که ابراهیم رییسی، در نوامبر ۲۰۱۹ توسط ایالات متحده به دلیل نقش‌اش در اعدام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ و سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ مورد تحریم قرار گرفت.

رئیسی عضو هیئت چهار نفره‌ای بود که «کمیته مرگ» نامیده می‌شد؛ خود رئیسی نیز از سوی فعالین سیاسی و مدنی «آیت الله قتل‌ عام» نامیده می شود. در آن زمان هزاران نفر زندانی سیاسی در حالی که در حال سپری کردن محکومیت حبس خویش بودند، اعدام شدند.

رییسی در ادامه حتی مدعی شد که بخاطر نقش‌اش در این اعدام‌ها «باید مورد تقدیر و تشویق قرار بگیرد» و به منظور انحراف افکار عمومی از کارنامه ضد حقوق بشری خود، بدون اینکه به پرسش مطرح شده ربطی داشته باشد، گفت، ناقضان حقوق بشر آنهایی بودند که «داعش و گروههای مسلح» را «به جان مردم انداختند» و آنها باید «مورد محاکمه و مواخذه قرار بگیرند.»

همچنین بخوانید: آناتولی: رئیسی در مورد نقش خود در اعدام‌ها به مردم توضیحی نداده است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا