ایران

رابرت مالی: احتمال دست‌یابی به توافق ضعیف است؛ واشنگتن آماده تشدید تحریم‌ها است

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفت احتمال احیای توافق هسته‌ای «برجام» در بهترین حالت ضعیف است. به گفته رابرت مالی، واشنگتن آماده تشدید تحریم‌ها و پاسخ قاطع به هر گونه افزایش تنش میان اسرائیل و سایر متحدان آمریکا با حکومت ایران است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، ۴ خرداد ۱۴۰۱، در گزارشی به نقل از نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نوشت: «ما با ایران توافقی نداریم؛ چشم‌انداز روشنی هم برای دستیابی به توافق وجود ندارد.»

توافق‌ هسته‌ای موسوم به «برجام»، در سال ۲۰۱۵ میان ایران و شش قدرت برتر جهان، موسوم به «گروه ۱+۵»، امضا شد. بر اساس این توافق‌نامه، حکومت ایران قبول کرد در ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی، برنامه هسته‌ای خود را محدود و نظارت‌های بیشتری را بپذیرد.

با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، ایالات متحده، به دلیل رعایت نکردن «روح برجام» از سوی ایران، از این توافق‌نامه خارج شد و مجموعه‌ای تازه از تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه نظام عقیدتی – سیاسی حاکم بر ایران وضع شد. حکومت ایران نیز تقریبا یک سال بعد، از تعهدات برجامی خود شانه‌ خالی کرد و برنامه اتمی خود، به طور مشخص غنی‌سازی اورانیوم، را ادامه داد.

با روی کار آمدن دوباره دموکرات‌ها در آمریکا، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، تلاش کرد توافق هسته‌ای با ایران احیا شود. اما در نهایت گفت‌وگویی‌های غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین به نتیجه مشخصی نرسید و در ماه مارس گذشته متوقف شد.

به نظر می‌رسد اصرار حکومت ایران برای خروج نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده، یکی از دلایل اصلی شکست مذاکرات احیای «برجام» است.

سپاه پاسداران ایران در اردیبهشت‌ ۱۳۹۸ و در دولت ترامپ، در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار گرفت. پیش‌تر شماری از سناتورها و نماینده‌های هر دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه آمریکا درباره حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌‌های تروریستی به بایدن هشدار داده بودند.

بودن یا نبودن نام سپاه پاسدارن در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده، به لحاظ «فنی»، بخشی از توافق هسته‌ای با ایران به‌شمار نمی‌رود. مقام‌‌‌‌های ارشد آمریکایی نیز بارها تاکید کرده‌اند که طرح موضوع‌هایی خارج از «برجام»، مستلزم پاسخ دادن ایران به نگرانی‌های فرا برجامی ایالات متحده است.

برنامه‌های موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران از جمله مواردی است که مقام‌های آمریکایی بر روی آن تاکید دارند.

کمتر از یک روز قبل از اظهارات روز چهارشنبه نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر از تصمیم دولت آمریکا برای حفظ نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی استقبال کرد.

وب‌سایت خبری-تحلیلی پولیتیکو نیز بامداد روز چهارشنبه در گزارشی نوشت تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای ماندن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده «نهایی» است.

ایندیپندنت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا