جهان

رجب طیب اردوغان: ترکیه قادر به تحمل موج جدید مهاجرت نیست

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به حضور ٢۵۰ هزار نفر آواره سوری جدید در مرزهای این کشور گفت: ترکیه دیگر به تنهایی قادر نیست بار موج جدید مهاجرت را به دوش بکشد.

به گزارش خبرگزاری آنادولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در گفتگو با مجله «استاو» بوسنی و هرزگوین با اشاره به حضور 250 هزار نفر آواره سوری جدید در مرزهای کشور گفت: ترکیه دیگر به تنهایی قادر نیست بار موج جدید مهاجرت را به دوش بکشد.

 

وی در پاسخ به این پرسش که “آیا اروپا تلاش می‌کند بحران مهاجران را بر دوش ترکیه بیاندازد؟” تصریح کرد:ما همواره با موضوع مهاجران رویکردی انسانی و وجدانی داشته‌ایم. از زمان آغاز بحران سوریه درهای ترکیه را به روی پناهجویان بدون توجه دین، زبان، نژاد و مذهب آنها گشودیم.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: با همکاری سازمان های رسمی و نهادهای مدنی 3.5 میلیون سوری را پناه دادیم. ترکیه میزبان بیشترین شمار پناهجویان در دنیاست. در مقایسه با درآمد ملی نیز سخاوتمندترین کشور هستیم.

آقای اردوغان افزود: در حالی که امکانات کشورهای اروپایی صدها برابر بیش از ترکیه است، اما در خصوص سوریه متاسفانه واکنش مناسبی نشان نداده‌اند. وعده هایی که به کشورمان داده شد عملی نشده است.

وی بیان داشت: برخی به جای حمایت از پناهجویان ترجیح دادند پشت سیم خاردار پنهان شوند. ما در اژه و مدیترانه با مهاجرت غیرقانونی مبارزه می‌کردیم، اما با وقایعی مانند سرنگونی قایق آنان و ترک آنها در وسط دریا مواجه شدیم.

رجب طیب اردوغان با بیان این مطلب که ترکیه میزبان 5 میلیون پناهجواست خاطرنشان کرد: پس از تشدید حملات در ادلب بیش از 250 هزار سوری دیگر به سوی مرزهای ما آمدند که در صورت تداوم، بیشتر خواهند شد. ترکیه دیگر به تنهایی توان تحمل موج مهاجرتی جدیدی را ندارد.

رئیس‌جمهوری ترکیه درباره مخالفت برخی کشورها با روند ایجاد منطقه امن در شمال سوریه نیز تصریح داشت: آنها به مسئله سوریه از منظر منافع‌، قدرت و نفت می‌نگرند و تراژدی انسانی که منجر به مرگ یک میلیون انسان و آوارگی 12 سوری شده است را به فرصتی برای سو‌ءاستفاده تبدیل کرده اند.

وی افزود: در واقع، این موارد را به روش‌های مختلف نیز علنا اعلام کرده و به وضوح گفته‌اند که تنها هدف‌شان تسلط بر منابع نفتی است. نیت اصلی پشت کریدور تروریستی که می‌خواهند در مرزهای جنوبی‌مان ایجاد کنند، نیز همین است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به طرح صلح خاورمیانه از سوی دونالد ترامپ، تاکید کرد: مسئله فلسطین یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ترکیه در سیاست‌ خارجی‌ است.

وی در پاسخ به انتقاد برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه “ترکیه در صربستان سرمایه‌گذاری می‌کند اما برای بوسنی از دوستی و محبت سخن می‌گوید”، هم اظهار داشت: این ادعاها به هیچ وجه درست نیست. از ابتدای استقلال ما همیشه و در سخت ترین روزها در کنا بوسنی و هرزگووین بوده و آن را تنها نگذاشته و نخواهیم گذاشت.

رئیس جمهور ترکیه خاطرنشان کرد: پروژه بزرگراه بلگراد-سارایوو اکتبر گذشته با حضور رهبران صربستان و بوسنی و هرزگووین افتتاح شد. اولین مرحله این طرح با سرمایه‌گذاری 250 میلیون دلاری افتتاح و موجب تقویت بیش از پیش روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی و انسانی در منطقه خواهد شد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا