اقتصاد

رسوب ۵ میلیارد دلار ایران در بانک مرکزی عراق

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، با اشاره به اینکه پول گاز و برق صادراتی ایران به عراق به حساب بانک مرکزی این کشور واریز می‌شود،‌ گفت: ‌تحریم‌ها مانع از امکان برداشت پول می‌شود و پنج میلیارد دلار در بانک مرکزی عراق رسوب کرده است.

«حمید حسینی» افزود: اتفاق های اخیر در عراق و درگیری این کشور با اعتراض ها، تحصنها و آشوب‌ها باعث شده تا فضای عراق ناامن شود و تجارت کاهش پیدا کند.

 

به گفته سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران، آمار مهر و آبان امسال کاهش صادرات را نشان می دهد، اما آذر و دی با افزایش همراه شد.

به گزارش ایرنا، وی عمده صادرات ایران به عراق را شامل گاز، ‌برق و فرآورده‌های نفتی بیان کرد.

او گفته است که در مورد صاردرات بخش خصوصی و برگشت پول آن به ایران مشکلی وجود ندارد اما شرایط برای انتقال پول صادرات برق و گاز متفاوت است.

حمید حسینی در ادامه افزود: دو قرارداد دولت ایران با دولت عراق در زمینه صادرات گاز و برق وجود دارد و برای پرداخت پول برق و گاز صادراتی، ‌ایران و عراق شیوه ای طراحی کرده‌اند که پرداخت پول نیز در آن انجام می‌شود.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد: دولت عراق پول را به شکل دینار به بانک مرکزی این کشور واریز می‌کند، اما به دلیل تحریم‌ها و مباحث بانکی، شیوه ای برای انتقال آن پول به ایران وجود ندارد و براین اساس چهار تا پنج میلیارد دلار در حساب بانک مرکزی عراق رسوب کرده است.

پیش از این نیز بیژن زنگنه، ‌وزیر نفت ایران درباره پرداخت پول گاز از سوی عراق گفته بود که این کشور برای گاز دریافتی پولی به ما نمی‌دهد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا