ایرانخاورمیانه

ایران در واکنش به اخراج دو دیپلمات‌اش از کابل؛ دو دیپلمات افغان را اخراج کرد

دو دیپلمات ایرانی چند هفته پیش از کابل اخراج شدند و دولت ایران در واکنش به این کار دو دیپلمات افغان را سه روز پیش اخراج کرد.

برخی رسانه‌های خبری چهارشنبه 18 مارس به نقل از منابع آگاه که نخواسته نامش گرفته شود گزارش دادند که دولت ایران دو دیپلمات افغان را اخراج کرده است.

این منابع گفته اند، دو دیپلمات ایرانی چند هفته پیش از کابل اخراج شدند و دولت ایران در واکنش به این کار دو دیپلمات افغان را سه روز پیش اخراج کرد.

در همین حال، وزارت امور خارجه افغانستان این خبر را رد یا تایید نکرده، اما گفته است، روابط کابل – تهران عادی است و فعالیت نمایندگی‌های سیاسی هر دو کشور بدون وقعه ادامه دارند.

اما وزارت امور خارجه ایران هنوز در این مورد چیزی نگفته است.

قابل ذکر است که روزنامه امریکایی «واشنگتن تایمز» در ژانویه 2020 گزارش داده بود، دولت ایران به منظور هدف قرار دادن نیروهای امریکایی در افغانستان، حمایت‌اش را از گروه طالبان گسترش می‌دهد.

این روزنامه نوشت، افغانستان با ایران مرز مشترک دارد و تنش‌های امریکا با ایران باعث می‌شود که کابل میدان نبرد واشنگتن – تهران باشد.

از سوی دیگر، عبدالوهاب وردک، فرمانده سابق نیروهای هوایی افغانستان به تاریخ 8 ژانویه 2020 به شبکه «طلوع نیوز» گفت، دولت ایران به طالبان کمک نظامی می‌کند و جنگجویان این گروه را در مشهد آموزش نظامی می‌دهد.

وردک اضافه کرد، دولت ایران با طالبان روابط نزدیک دارد، جنگ‌های که در غرب افغانستان به خصوص در ولایت فراه است سلاح‌های ایرانی دیده شده که به طالبان کمک کردند و جنگجویان طالبان در مشهد ایران آموزش نظامی می‌گیرند.

در همین حال، مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا 7 ژانویه 2020 در نشست خبری در شهر واشنگتن اعلام کرد، دولت ایران مخالف روند صلح در افغانستان است. پمپئو تاکید کرد، دولت ایران با گروه طالبان به شمول شبکه حقانی و ملا دادالله رابطه دارد.

از طرف دیگر، برخی از مقام‌های افغان نیز در گذشته دولت ایران را به همکاری و حمایت از گروه طالبان متهم کرده بودند. اما مقام‌های ایرانی همواره چنین اتهامات را رد کرده ‌اند.

همچنان وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) اخیراً با نشر گزارشی نوشت، دولت ایران طالبان را در افغانستان حمایت مالی، نظامی و آموزشی می‌کند.
پنتاگون در گزارش‌ خود تایید کرد که دولت ایران پول، آموزش و اسلحه در دسترس طالبان قرار می‌دهد.

همچنان قبل از این برخی مقام‌های حکومت افغانستان از دیدارها و گفت‌وگوهای برخی کشورها با اعضای طالبان انتقاد کرده و گفته بودند، این اقدام باعث مشروعیت بخشیدن به این گروه می‌شود.

چندی قبل، همزمان با سفر یک هیات گروه طالبان به ایران، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، میزبانی کشورها از طالبان را «خلاف اصول و قوانین جهانی» خواند.

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس‌جمهوری افغانستان در صفحه فیسبوک خود نوشته بود: «اصول و حقوق همسایگی می‌طلبد تا کشورهای همسایه تنها از تلاش‌های دولت مشروع افغانستان پشتیبانی کنند».

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در ادامه نوشته بود: «انتظار ما از کشورهای همسایه این نیست که از یک گروه هراس‌افگن که هنوز هم دست‌هایشان به خون افغان‌های بی‌گناه سرخ است و به ویرانی افغانستان می‌اندیشند، میزبانی کنند».

صدیقی افزود: «به باور ما، میزبانی از چنین گروهی خلاف تمام اصول و روابط میان کشورهاست، به ویژه برای حکومت افغانستان که همیشه خواهان روابط حسنه و نیک با همسایه‌های خود می‌باشد».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا