ایرانخاورمیانهسیاست

رویترز: ایران در عراق گروه‌های شبه نظامی وفادار و جدیدی را تشکیل داده است

رویترز در گزارشی که روز جمعه ۳۱ اردیبهشت منتشر کرده نوشت، ایران در عراق گروه‌های شبه نظامی وفادار و جدیدی را تشکیل داده است.

رویترز در گزارشی که روز جمعه ۳۱ اردیبهشت منتشر کرده نوشت، ایران در یک تغییر تاکتیکی صدها ستیزه‌جوی مورد اعتماد را از میان کادر گروه‌های بزرگ شبه نظامی متحد خود در عراق انتخاب کرده و گروه‌های کوچکتر، برگزیده و به شدت وفادار را تشکیل داده است.

رویترز می‌گوید، اسماعیل قاآنی، جانشین قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس به اندازه کافی با سیاست داخلی عراق آشنا نبود و هرگز همان نفوذ سلیمانی را بر شبه نظامیان نتوانست اعمال کند به همین دلیل این تغییر تاکتیکی رخ داده است.

در این گزارش آمده است، اعتماد به گروه های کوچکتر مزایای تاکتیکی به همراه دارد. آنها کمتر در معرض نفوذ قرار دارند و می توانند در به کارگیری جدیدترین تکنیک هایی که ایران برای حمله به دشمنان خود ایجاد کرده است، مانند پهپادهای مسلح ، موثرتر باشند.

یک مقام امنیتی عراق گفت: “جناح های جدید مستقیماً به سپاه پاسداران ایران مرتبط هستند. آنها دستورات خود را از آنها می گیرند، نه از طرف عراقی ها.”

این گزارش توسط یک مقام امنیتی دیگر عراق، سه فرمانده ارشد، گروه های فعال شبه نظامی طرفدار ایران، یک مقام دولت عراق، یک دیپلمات غربی و یک منبع نظامی غربی تأیید شد.

یکی از فرماندهان شبه نظامیان طرفدار ایران گفت: “به نظر می رسد ایرانیان گروه های جدیدی از افراد را تشکیل داده اند که با دقت بسیار زیادی برای انجام حملات و حفظ پنهانکاری کامل انتخاب شده اند. ما نمی دانیم آنها چه کسانی هستند.”

مقامات امنیتی عراق گفتند که حداقل ۲۵۰ ستیزه‌جو در طی سال ۲۰۲۰ به لبنان فرستاده شده‌اند و در آنجا توسط مشاوران سپاه ایران و گروه حزب الله لبنان برای هدایت پهپاد، شلیک موشک، بمب گذاری و عملیات پروپاگاندا در شبکه های اجتماعی آموزش دیدند.

یکی از مقامات امنیتی عراق گفت: “گروه های جدید مخفیانه کار می کنند و رهبران آنها که ناشناخته هستند مستقیماً به افسران سپاه پاسخگو هستند.”

مقامات امنیتی عراق و منابع غربی گفتند که این گروه های جدید در پشت حملاتی از جمله علیه نیروهای آمریکا در پایگاه هوایی عین الاسد عراق در ماه جاری، فرودگاه بین المللی اربیل در ماه آوریل و علیه عربستان سعودی در ژانویه هستند؛ همه این حملات با استفاده از پهپادهای پر از مواد منفجره انجام گرفته بود.

این حملات تلفاتی نداشته است اما مقامات نظامی غربی را نگران کرده است.

ایران قدرت برجسته مسلمانان شیعه در خاورمیانه است و اهرم فشار بر عراق، بزرگترین کشور دارای اکثریت شیعه در جهان عرب، یکی از اصلی ترین راه های گسترش دامنه نفوذ خود در منطقه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا