ایرانخاورمیانه

رویترز: نصرالله به قاآنی اطمینان داد که نمی‌خواهد پای ایران به جنگ کشیده شود

با ادامه جنگ اسرائیل در جبهه‌های جنوبی و شمالی این کشور با حماس و حزب‌الله و نگرانی‌ از احتمال گسترش درگیری در منطقه، منابع آگاه از ادامه هماهنگی حزب الله لبنان و ایران خبر داده‌اند.

هفت منبع آگاه به خبرگزاری «رویترز» گفتند که اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس ایران، فوریه گذشته با هدف گفت‌وگو درباره خطراتی که ممکن است در صورت هدف قرار دادن گروه حزب‌الله توسط اسرائیل ایجاد شود، به بیروت سفر کرد.

«رویترز» به نقل از این منابع گزارش داد که قاآنی حداقل برای سومین بار از زمان حمله حماس در 7 اکتبر، در پایتخت لبنان با حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله دیدار کرد.

حمله همه جانبه به لبنان

رویترز در گزارشی که جمعه 24 اسفند منتشر کرد، نوشته است که قاآنی با نصرالله درباره احتمال حمله فراگیر اسرائیل به لبنان نیز گفت‌وگو کرده است.

سه مقام ایرانی از حلقه داخلی حکومت در این راستا گفتند که چنین تشدید تنش علاوه بر اثرات ویران‌کننده‌ای که بر حزب الله خواهد داشت، ممکن است ایران را تحت فشار قرار دهد تا واکنش قاطعانه‌تری نسبت به آنچه از 7 اکتبر تاکنون انجام داده است، از خود نشان دهد.

این منابع رویترز همچنان تاکید کردند که طی این نشست از پیش اعلام نشده، نصرالله به قاآنی اطمینان داد که «نمی‌خواهد پای ایران به جنگ با اسرائیل یا آمریکا کشیده شود و حزب‌الله به تنهایی می‌جنگد.»

دو منبع موافق با مواضع مقامات جمهوری اسلامی در تهران گفتند که ایران و حزب‌الله از خطرات جدی که ممکن است از یک جنگ گسترده‌تر در لبنان ناشی شود، از جمله حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران آگاه هستند.

همچنین دو منبع آمریکایی و اسرائیلی تایید کردند که تهران نمی‌خواهد با عواقب هر گونه جنگ احتمالی بین اسرائیل و حزب الله مواجه شود.

به گفته مقامات ایرانی، اگر اسرائیل اقدام نظامی گسترده‌ای علیه حزب الله انجام دهد، تهران ممکن است مجبور شود جنگ نیابتی خود را تشدید کند.

با این حال، یک مقام امنیتی ایرانی گفت که هزینه چنین تشدید تنش می‌تواند برای گروه‌های مسلح وابسته به تهران بسیار بالا باشد و افزود که مشارکت مستقیم ایران ممکن است منافع اسرائیل را تامین کند و ادامه حضور نیروهای آمریکایی در منطقه را توجیه کند.

تحت فشار قرار دادن ایران

در حالی برخی تحلیلگران گفتند که نشست بیروت تحت فشار قرار گرفتن استراتژی ایران برای جلوگیری از تشدید تنش در منطقه همزمان با نشان دادن قدرت و حمایت خود از غزه طریق نیروهای نیابتی خود در عراق، سوریه و یمن را نشان می‌دهد.

جان آلترمن از مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشینگتن گفت که قاآنی و نصرالله می‌خواهند «ایران را از پیامدهای حمایت از نیروهای نیابتی در خاورمیانه بیشتر دور کنند.»

به گفته آلترمن این اقدام نصرالله و قاآنی «شاید به این دلیل باشد که آنها درک می‌کنند، احتمال اقدام نظامی علیه لبنان در حال افزایش است و نه کاهش.»

در طول پنج ماه گذشته، حزب الله با شلیک موشک به شمال اسرائیل حمایت خود را از حماس اعلام کرد.

با این حال، اخیراً رویارویی‌ نیروهای حزب الله و اسرائیل گسترش یافته و ترس مردم لبنان، کشوری که از سال 2019 در بحران اقتصادی و معیشتی بی‌سابقه‌ای است، از فرو رفتن در جنگی خونین را برانگیخته است.

حملات اسرائیل به لبنان از آغاز جنگ در غزه، تاکنون منجر به کشته‌شدن بیش از 200 تن از نیروهای حزب الله و حدود 50 غیرنظامی لبنانی شده است. در حالی که حملات حزب الله باعث کشته‌شدن 12 سرباز اسرائیلی و 6 غیرنظامی در اسرائیل شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا