ایرانجهان

سازمان حقوق بشر ایران: دست‌کم ۳۲۶ تن از آغاز اعتراضات در ایران کشته شده‌اند

سازمان حقوق بشر ایران با هشدار در مورد افزایش شمار کشته‌شدگان در اعتراضات کنونی ایران شامل ده‌ها کودک و زن، بار دیگر از جامعه جهانی خواست تا با واکنش قاطع و به‌موقع، مانع کشتار بیشتر مردم ایران به‌دست جمهوری اسلامی شوند.

بر اساس تازه‌ترین گزارش این سازمان که روز شنبه ۲۱ آبان منتشر شد، شمار کشته‌شدگان اعتراضات جاری به دست‌کم ۳۲۶ تن، از جمله ۴۳ کودک و ۲۵ زن افزایش یافته است.

آمار و اطلاعات سازمان حقوق بشر ایران همچنین حاکی است که ۹ تن از این کودکان، دختر و سه تن دیگر تبعه افغانستان بودند.

سازمان حقوق بشر ایران بر «حداقلی» بودن آمار کشته‌شدگان تاکید کرده است.

این آمار نشان می‌دهد که کشته‌شدگان تا امروز از ۲۲ استان مختلف گزارش شده‌ و بیشترین کشته‌ها به‌ترتیب از استان‌های سیستان و بلوچستان، تهران، مازندران، کردستان و گیلان بوده‌اند.

همچنین بیشترین کشته‌ها به‌ترتیب در روزهای ۳۰ و ۳۱ شهریور – به فاصله پنج، شش روز پس از اعلام خبر کشته شدن مهسا امینی – و همچنین هشتم مهر (جمعه خونین زاهدان) و ۱۳ آبان گزارش شده است.

در این میان، بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، روز ۱۳ آبان با ثبت دست‌کم ۱۶ کشته در پی تیراندازی به جمعیت معترضان در شهر خاش، یکی از «خونبارترین» روزها به شمار می‌رود.

 

عفو بین‌الملل: نیروهای امنیتی در سیستان و بلوچستان با قصد کشتن معترضان، از گلوله جنگی استفاده می‌کنند

 

در مجموع، شمار کشته‌شدگان در سیستان و بلوچستان به دست‌کم ۱۲۳ تن می‌رسد که از اختلافی چشمگیر با دیگر استان‌ها مانند تهران با ۳۷ کشته و مازندران با ۳۳ کشته حکایت دارد.

پیشتر، سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل نیز در گزارشی هشدار داده بود که نیروهای امنیتی در سرکوب مردم این استان از «گلوله‌های جنگی مرگبار» استفاده می‌کنند.

شواهد جمع‌آوری شده از سوی عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که اکثریت کشته‌شدگان و زخمی‌ها با گلوله جنگی هدف قرار گرفته‌اند و اصابت گلوله به «سر، قفسه سینه و تنه» این افراد نشان می‌دهد که الگوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی مبتنی بر استفاده از مهمات جنگی به قصد کشتن یا وارد آوردن آسیب جدی به معترضان است.

هم‌زمان با انتشار این آمار، محمود امیری مقدم، رییس سازمان حقوق بشر ایران، در گفت‌وگو با رادیو فردا درباره احتمال برگزاری «اعدام‌ شتابزده و بدون پیش‌آگهی معترضان» هشدار داد.

آقای امیری مقدم همچنین بار دیگر بر لزوم ایجاد یک سازوکار بین‌المللی برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی به دلیل کشتار مردم ایران و بالا بردن هزینه ادامه سرکوب‌ها برای حکومت، پافشاری کرد.

با گذشت بیش از ۵۰ روز از اعتراضات جاری در ایران که از ۲۶ شهریور در واکنش به کشته شدن مهسا امینی پس از بازداشت توسط گشت ارشاد آغاز شد، هنوز در مورد تعداد و هویت کسانی که به ضرب گلوله یا باتوم به‌دست نیروهای حکومتی کشته شده‌اند ابهام‌های زیادی وجود دارد.

رادیو فردا در یک گزارش تحقیقی مستقل توانسته است تا روز ۱۹ آبان، هویت ۲۰۷ تن از کشته‌شدگان را تایید کند که ۳۶ نفر آن‌ها کودک زیر ۱۸ سال و ۱۶ نفر هم زن هستند. این احراز هویت از طریق منابع مستقل و نیز تماس با خانواده‌ها و نزدیکان کشته‌شدگان انجام شده است.

رادیو فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا