ایرانجهان

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد: استفاده از پهپادهای ایران باید بررسی و محکوم شود

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، به ایران‌اینترنشنال گفت که استفاده از پهپادهای جمهوری اسلامی در جنگ اوکراین و نقاط دیگر جهان نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در تایید برجام است و آمریکا از سازمان ملل خواسته در این مورد تحقیق و تفحص انجام دهد.

گرینفیلد سه‌شنبه در نشست خبری خود به خبرنگار ایران‌اینترنشنال گفت: «استفاده از پهپادهای ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل است. از سازمان ملل خواسته‌ایم به طور ویژه درباره استفاده روسیه از این پهپادها علیه اوکراین تحقیق و تفحص انجام دهد.»

او افزود: «استفاده از پهپادهای ایران در هر جای دیگری نیز باید محکوم شود و به عنوان نقض قطعنامه ۲۲۳۱باید مورد تحقیق و تفحص قرار گیرد.»

هفته گذشته آژانس اطلاعات دفاعی دولت آمریکا اعلام کرد روسیه با کمک جمهوری اسلامی در حال ساخت یک مرکز تولید پهپاد در منطقه‌ای حدود ۹۶۰ کیلومتری شرق مسکو است که در صورت تکمیل، تاثیر چشمگیری بر معادلات جنگ اوکراین خواهد داشت.

به گفته تحلیلگران آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، قرار است با ساخت این کارخانه، ذخیره پهپادهای روسیه در مقایسه با آنچه تا کنون از ایران دریافت کرده، به طرز چشمگیری افزایش یابد.

طبق برآورد آژانس اطلاعات دفاعی دولت آمریکا، این کارخانه احتمالا تا اوایل سال ۲۰۲۴ آماده شود و ایران به طور مرتب برای ساخت این کارخانه از طریق کشتی به روسیه تجهیزات می‌فرستد.

تحلیلگران آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا همچنین برآورد کردند که ایران تا کنون ۴۰۰ فروند پهپادهای شاهد ۱۳۱ و ۱۳۶ و مهاجر به روسیه ارائه کرده که ذخیره آنها به طور کامل به پایان رسیده است.

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای کمک تسلیحاتی خود به روسیه در جنگ اوکراین را انکار می‌کنند، اواسط خرداد امسال جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت روسیه در ماه گذشته میلادی صدها پهپاد جدید از ایران دریافت کرده است.

او یادآور شد که جمهوری اسلامی به مسکو تجهیزات لازم را برای ساخت کارخانه پهپاد ارائه کرده و روسیه می‌تواند اوایل سال آینده پهپاد ایرانی تولید کند.

از سوی دیگر روسیه به ایران پیشنهاد همکاری‌های دفاعی بی‌سابقه‌ای از جمله در زمینه موشکی، الکترونیکی و پدافند هوایی داده است.

آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، استرالیا و نیوزیلند تاکنون جمهوری‌اسلامی را به دلیل ارائه پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین، هدف چندین دور تحریم قرار داده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا