آذربایجانایران

سفیر ایران در باکو می‌گوید سفارت جمهوری آذربایجان در تهران بزودی بازگشایی می‌شود

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو می‌گوید٬ بزودی فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران از سر گرفته خواهد شد.

عباس موسوی٬ سفیر ایران در باکو روز پنجشنبه ۲۴ اسفند ماه در گفت‌وگو با «باکو تی‌وی» با اشاره به از سرگیری مجدد فعالیت سفارت باکو در تهران گفت:«هیاتی برای آماده سازی مقدمات به تهران سفر کرده است.»

سفارت جمهوری آذربایجان در تهران روز جمعه ۷ بهمن ۱۴۰۱، هدف حمله مسلحانه یک فرد قرار گرفت که این رویداد منجر به کشته شدن یکی از کارکنان سفارت و زخمی شدن دو تن دیگر شد.

آقای موسوی با اشاره به حمله هفتم بهمن ماه گفت: «‌شواهد امنیتی و قضایی دو کشور نشان داد این اقدام فردی و با انگیزه های شخصی بود. این فرد دستگیر، محاکمه و به اشد مجازات محکوم شد.»

پس از گذشت یک سال ،هفتم بهمن ماه ۱۴۰۲، دادگاه یاسین حسین‌زاده عامل حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران برگزار شد .

براساس کیفرخواست صادره، عامل حمله به سفارت جمهوری آذربایجان به مباشرت در قتل عمدی یکی از اتباع جمهوری آذربایجان با استفاده از سلاح گرم در داخل سفارت، خرید، حمل و نگهداری سلاح و مهمات غیرمجاز شامل یک قبضه کلاشینکف و یک قبضه سلاح کمری و اخلال در نظم عمومی متهم است.

تخریب و ایراد جرح عمدی به سه نفر از پرسنل سفارت که از اتباع جمهوری آذربایجان هستند، از دیگر اتهامات متهم پرونده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز روز ۱۶ اسفندماه در حاشیه نشست سازمان کشورهای اسلامی در جده پس از دیدار با وزیر خارجه آذربایجان اعلام کرد که بزودی هیاتی از جمهوری آذربایجان، برای بازگشایی سفارت این کشور، عازم تهران خواهد شد .

در پی حمله مسلحانه در بهمن ماه ۱۴۰۱ ، روابط دو کشور ایران و جمهوری‌ آذربایجان، رو به وخامت گذاشت و این کشور با تخلیه شبانه سفارت خود در تهران، کارکنان سفارت را از ایران خارج کرد و تنها سرکنسولگری این کشور در تبریز باقی ماند.

باکو «شناسایی و مجازات عاملان حمله تروریستی به سفارت آذربایجان در تهران» را به عنوان شرط عادی‌سازی روابط و بازگشایی سفارت خود در تهران تعیین کرده بود.

بهمن ماه ۱۴۰۱ خبرگزاری فرانسه خبر داد که سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان « کمپین‌های ضد جمهوری آذربایجان را که در رسانه‌های ایران به راه افتاده»‌، مشوق چنین حمله‌های قلمداد کرده‌است.

در سال‌های اخیر روابط تهران و باکو با تنش‌های بسیاری همراه بوده‌است. جمهوری اسلامی از روابط باکو با اسرائیل ناراضی است و جمهوری آذربایجان نیز تلاش‌های تهران در حمایت از گروه‌های شیعی مخالف حکومت الهام علی‌اف را محکوم کرده و چندین گروه را به اتهام جاسوسی برای وزارت اطلاعات ایران و تلاش برای استقرار حکومت دینی در این کشور بازداشت کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا