اجتماعیایرانجهانسیاست

شکایت اکبر لکستانی از رهبر ایران و فرمانده سپاه بدلیل گروگانگیری و شکنجه در دادگاه فدرال آمریکا

اکبر لکستانی، زندانی سیاسی سابق در ایران از خامنه‌ای و حسین سلامی به اتهام گروگانگیری و شکنجه، در دادگاه فدرال آمریکا شکایت کرد.

اکبر لکستانی، زندانی سیاسی سابق در ایران و روزنامه نگار ایرانی-آمریکایی، از جمهوری اسلامی ایران، رهبر آن و فرمانده سپاه پاسداران، به اتهام بازداشت غیرقانونی و شکنجه او در سفر به ایران در سال ۲۰۱۹، به دادگاه فدرال آمریکا طرح شکایت کرد.

آقای لکستانی، از علی خامنه ای و حسین سلامی به دلیل گروگانگیری وی، شکنجه، نفی و تأخیر در درمان، تلاش برای اخذ اعترافات دروغین، انکار محاکمه و سایر اتهامات جنایی علیه وی شکایت کرده است.

شش بخش زیر برخی از ادعاهای این شکایت را ذکر می کند:

لکستانی در سپتامبر ۲۰۱۹ از ایالات متحده به ایران سفر کرد تا از مادر پیرش دیدن کند. هنگام عبور از مرز ترکیه به ایران، توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت و متهم به اظهارنظر علیه رژیم ایران شد. وی بارها با چشمان بسته به بازداشتگاه های مختلف منتقل، از دسترسی به داروهای دیابت محروم شد و مورد بازجویی قرار گرفت.

پس از انتقال به زندان مرکزی تحت کنترل سپاه پاسداران در اورمیه در اکتبر ۲۰۱۹، وی در بند زندانیانی که متهم به جرایم خشن بودند، نگهداری شد. در نتیجه شرایط نامناسب زندان، لکستانی در سلول انفرادی قرار گرفت. وی سپس با اتهامات «همکاری با گروه های ضد رژیم» و «توهین به رهبر ایران» روبرو شد.

لکستانی در واکنش به شرایط ناامن زندان چندین بار اعتصاب غذا کرد. وی پس از بیهوش شدن در یکی از اعتصابات غذا، به بیمارستان امام خمینی منتقل شد. در آنجا، در حالی که دست و پایش با زنجیر به تخت بیمارستان بسته شده بود، مقامات او را مورد ضرب و شتم قرار دادند. علاوه بر این، پس از بیهوشی به دلیل تزریق  یک ماده ناشناخته، او به بخشی از بیمارستان که برای زندانیان اختصاص داده شده و بدون پنجره و به وضوح غیربهداشتی بود، منتقل شد.

سپس به بیمارستان روانی رازی منتقل شد و در آنجا با بیماران شدید اعصاب و روان در خطرناک ترین بخش نگهداری شد. به او طی این مدت داروهایی داده شد که بیش از حد خواب آور بودند. دستها و پاهای او به قدری  محکم به تخت بسته شده بودند که باعث درد شدید شانه شده و پاها دچار خونریزی و عفونت شدند.

در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۹، پس از انتشار خبر بازداشت، او موقتاً با قید وثیقه آزاد شد. با این حال او بعداً حداقل شش بار توسط مقامات ایرانی مورد بازجویی قرار گرفت. او نهایتاً از ایران گریخت و در فوریه ۲۰۲۰ به ایالات متحده بازگشت.

اکنون آقای لکستانی همچنان از اختلال اضطراب پس از سانحه، افسردگی، اختلالات خواب و درد شدید جسمی ناشی از گروگانگیری و شکنجه در ایران و پی‌آمدهای آن رنج می برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا