آذربایجانایران

تداوم سیاست مخالفت با انتخاب اسامی تورکی آزربایجانی؛ اداره ثبت احوال تبریز با نام «سادای» شناسنامه صادر نمی‌کند

«سیامک‌ کوشی» از فعالین آزربایجانی ساکن تبریز و پدر «سادای» کودک تازه متولد شده، خبر داده‌اند صدور شناسنامه برای فرزندش با نام «سادای» با مخالفت اداره ثبت و احول استان آزربایجان شرقی روبرو گشته و فرزندم محروم از شناسنامه است

این فعال آزربایجانی در صفحه انیستاگرام خود نوشت: «یکی از اولین حقوق والدین بر فرزندان انتخاب اسمی مناسب با فرهنگ بومی، دارای معنی زیبا و دارای تلفظ زیبا می‌باشد. بنده و همسرم پس از ماه‌ها تحقیق از میان اسامی مختلف پسر دلبندمان نام «سادای» با ریشه تورکی و به معنی «مرد محترم» انتخاب کرده‌ایم.

ولی پس از گذشت بیش از یک ماه از تولد فرزندمان اداره ثبت احوال تبریز هنوز شناسنامه صادر نکرده است که باعث گشته فرزندمان از حقوق اجتماعی (نظیر بیمه، خدمات بهداشتی، یارانه و غیره) محروم بماند.

مسئولیت تمامی مشکلات و خسارات احتمالی بر گردن اداره ثبت احوال می‌باشد»

گفتنی است، اداره‌ ثبت‌ احوال‌ کشور در اکثر شهرهای آزربایجان‌ علی رغم پیگیری‌ والدینی که‌ قصد انتخاب نام‌ تورکی‌ برای‌ فرزندان‌ خویش را دارند با صدور شناسنامه برای نام‌های انتخابی با دلایلی همچون بیگانه بودن نام و یا عدم وجود نام انتخابی در لیست اسامی مجاز مخالفت می‌کنند و در برخی موارد روند صدور شناسنامه با دخالت دادگاه و یا فشار افکار عمومی سال‌ها به طول می‌کشد.

پیشتر والدین تعدادی از کودکان از جمله «آییل»، «تۆرک آی»، «یاغیش»، «آتاکان»، «اوغوز»، «آلپ آرسلان»، «تارکان»، «آننا» و … نیز در صفحات اینستاگرامی و مصاحبه با رسانه‌ها از مخالفت سازمان ثبت احوال با صدور شناسنامه برای فرزندانشان بعلت مغایرت با دستورات و بخشنامه‌های صادره مبنی بر انتخاب اسامی از لیست مصوب سازمان خبر داده بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا