آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

صدور «قرار جلب به دادرسی» برای میر موسی ضیاء گرگری و مختار ابراهیمی

شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان مراغه به ریاست بازپرس «امیر غفاری» با صدور «قرار نهایی» بر علیه میر موسی ضیاء گرگری و مختار ابراهیمی، فعالین مدنی آذربایجانی، به دادستانی ارسال کرد.

شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان مراغه به ریاست بازپرس «امیر غفاری» با صدور «قرار نهایی» بر علیه میر موسی ضیاء گرگری و مختار ابراهیمی، فعالین مدنی آذربایجانی، به دادستانی ارسال کرد.

این قرار که در تاریخ ۱۴ دی‌ماه ۹۹ تنظیم و امروز پینجشنبه ۲۵ دی‌ماه از طریق سامانه ثنا به آقایان ضیاء گرگری و ابراهیمی فرستاده شده، در صورت تأیید از سوی دادستانی «مجرم» سیاسی شناخته خواهند شد.

اتهامات مطروحه بر علیه مختار ابراهیمی «تشکیل دسته و گروه علیه امنیت نظام» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و بر علیه میر موسی ضیاء گرگری فعالیت تبلیغی علیه نظام» عنوان شده است.

در «قرار جلب به دادرسی» صادر شده، مستندات بر علیه این فعالین «گزارش اداره اطلاعات شهرستان مراغه»، «اظهارات و دفاعیات متهمین در بازپرسی و اداره اطلاعات شهرستان مراغه و تبریز»، «مستندات جمع‌آوری شده از فعالیت‌های متهمین که پیوست پرونده گردیده»، «اقرار متهمین به ارتباط با همدیگر»، «پرینت فعالیت‌های متهم مختار ابراهیمی در فضای مجازی و استعلام فنی ضبط شده از ایشان» و «سایر قراین و شواهد موجود» عنوان شده و «اتهامات انتسابی به مشارالیهم را محرز و مسلم تشخیص داده» و بر علیه این فعالین تورک «قرار جلب به دادرسی» صادر کرده است.

قرار صادره پس از موافقت دادستان قطعی اعلام شده است.

لازم به ذکر است که در قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ ایران، «قرار جلب به دادرسی» بدین معنی است که «بازپرس در صورت جرم بودن عمل ارتکابی و وجود ادله کافی برای انتساب جرم به متهم، قرار جلب به دادرسی صادر و پرونده را فوری نزد دادستان ارسال می‌کند.»

طی ابلاغیه‌ای که روز دوشنبه ۲۱ مهر تنظیم و امروز از سوی شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان مراغه به مختار ابراهیمی و میر موسی ضیاء گرگری فعالین سرشناس آذربایجانی ارسال شده، از آنها خواسته شده بود تا طی ۵ روز پس از درج این ابلاغیه در سامانه الکترونیکی برای اخذ آخرین دفاع در این شعبه حاضر گردند.

مختار ابراهیمی (آرتان)، دانشجوی علوم سیاسی و  یکی از نویسندگان و فعالین مدنی شناخته شده تورک، حوالی ساعت ۱۴:۰۰ بعد از ظهر پنجم شهریور در محل کارش از سوی مأمورین اداره اطلاعات مراغه بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات این شهر برده شده بود.

این فعال مدنی شناخته شده تورک پس از تحمل ۲۱ روز بازداشت در اداره اطلاعات مراغه، روز چهارشنبه ۲۶ شهریور به زندان این شهر منتقل شده بود.

میر موسی ضیاءگرگری، دیگر فعال شناخته شده تورک ساعت ۱۶:۰۰ بعد از ظهر روز سه‌شنبه ۲۶ شهریور از سوی ماموران اداره اطلاعات شهرستان سولدوز (نقده) بازداشت شد.

این فعال مدنی ساکن سولدوز نیز مدتی پس از انتقالش به زندان مراغه، روز چهارشنبه ۱۶ مهر با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی موقتاً و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا