ایرانخاورمیانه

طرح شکایت عراق از ایران به دلیل استرداد حقوق آبی

وزیر منابع آب عراق گفت: «عراق کشور ناتوانی نیست و ابزارهای خود برای اعمال فشار بر ایران برای استرداد حقوق آبی خود را در اختیار دارد.»

تداوم بحران طولانی مدت آب در عراق و تاثیر تغییرات اقلیمی در سراسر جهان به موازات اثرات منفی تخلفات ایران در زمینه منابع مشترک آب با عراق، مهدی رشید الحمدانی، وزیر منابع آب عراق را بر ان داشت تاکید کند که بغداد، با مداخله‌گری‌ ایران در سیاست آبی این کشور مخالفت می‌ورزد.

الحمدانی پنج‌شنبه، 2 تیر در گفتگو با «العربیه» گفت: «آینده روابط آبی با ایران درهاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.»

او با تاکید بر لزوم اعمال فشار بر تهران در خصوص حقوق آبی عراق، افزود: «عراق کشور ناتوانی نیست و ابزارهای خود برای اعمال فشار بر عراق برای استرداد حقوق آبی خود را در اختیار دارد.»

او خاطرنشان کرد که دولت عراق در راستای بین‌المللی کردن پرونده آب با ایران اقدام کرده و دولت ایران به یادداشت اعتراض قبلی پاسخ نداد و یاداشت اعتراض دیگری ارسال خواهد شد.

او همچنین تأکید کرد که ایران تمام آبشخورهای رودخانه‌ها که بیش از 40 انشعاب بود، قطع کرده و مسیر چهار رودخانه را هم تغییر داده است.

الحمدانی ضمن رد کامل اتهامات علیه عراق مبنی بر هدر دادن منابع آب و سرازیر شدن این منابع به دریا، این اتهامات را کذب خواند.

او در عین حال خاطرنشان کرد که عراق نیز سایر کشورها، با مشکلات داخلی در خصوص موضوع آب، مواجه است. وی گفت: «تبدیل سیستم آبیاری از باز به بسته را آغاز کرده‌ایم که آغازی بر رویکرد مقابله با تغییرات اقلیمی است.»

او در خصوص مشکل برق نیز با تاکید بر این که بحران آب باعث تشدید این مشکل شده، افزود: «اگر منابع آبی زیاد داشتیم می‌توانستیم نیروگاه آبی بسازیم.»

عراق از سال‌ها پیش از بحران آب با ترکیه که سدهایی را در امتداد رودخانه‌های منتهی به این کشور ساخته شده، رنج می‌برد. حکومت ایران بسیاری از مسیرهای رودخانه‌ای و انشعاب‌های آن در خاک عراق را قطع کرده و یا تغییر داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا