ایران

طوفان ریزگردها بیش از ۵۰۰ نفر دیگر را در سیستان و بلوچستان راهی بیمارستان کرد

با ادامه طوفان شن و بروز پدیده ریزگردها در مناطق شمالی استان سیستان و بلوچستان، طی روزهای شنبه و یکشنبه دست‌کم ۵۱۱ نفر دیگر از مردم بلوچ در اثر عوارض تنفسی، قلبی و چشمی به بیمارستان‌ها مراجعه کردند.

مجید محبی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت که وقوع طوفان گرد و خاک و پراکنده شدن ریزگردها در محدوده پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز طی دو روز اخیر ۵۱۱ نفر از مردم منطقه را راهی بیمارستان و مراکز بهداشتی و درمانی کرده است.

به گفته وی، از این تعداد ۴۸۴ نفر با دریافت درمان از بیمارستان‌ها مرخص شدند اما دست‌کم ۲۷ نفر به دلیل شدت عوارض این پدیده همچنان در مراکز درمانی بستری بوده و تحت درمان قرار دارند.

مقام‌ها و دستگاه‌های حکومتی در سال جاری آمار کاملی از میزان مراجعه بر اثر عوارض ناشی از ریزگردها به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شهرهای شمال سیستان و بلوچستان ارائه نکرده‌اند اما بنابر آمارهای پراکنده اعلام شده توسط دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان فقط از ۳۰ مرداد ماه تا ۳ مهر ماه، یعنی طی حدود سی و پنج روز، بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ نفر در پی طوفان شن و ریزگردها راهی بیمارستان‌ها شده‌اند.

این در حالی است که طی تیر و مرداد ماه نیز شمار مشابهی از مردم این منطقه بر اثر ابتلا به عوارض طوفان گرد و غبار و ریزگردها به بیمارستان‌ها مراجعه کرده بودند.

محمد خلیلی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی زابل، روز ۲۶ شهریور ماه، گفت که «مشکل تنفسی» دلیل اصلی مراجعه بیماران به مراکز درمانی در این منطقه است و پس از آن مشکلات قلبی و چشمی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان از دو دهه پیش و به ویژه پس از خشک شدن تالاب هامون و شکل‌گیری کانون‌های جدید ریزگردها، به عاملی برای تشدید ریزگردها در محدوده شهرهای زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز و افزایش بیماری‌های قلبی و تنفسی، تبدیل شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان ششم مهر ماه اعلام کرد که بر اساس شاخص‌های هواشناسی ۹۲ درصد از مساحت سیستان و بلوچستان تحت تاثیر «خشکسالی» و «بی‌آبی» قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا