ایرانجهانخاورمیانهسیاست

عادل الجبیر: روابط بین آمریکا و عربستان نسبت به دوره ترامپ تغییری نکرده؛ ایران در حملات اخیر حوثی‌ها نقش دارد

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی گفت که روابط بین ایالات متحده و عربستان سعودی در دولت جو بایدن تقریباً بدون تغییر ادامه خواهد یافت.

عادل الجبیر در یک مصاحبه اختصاصی با عرب نیوز که روز جمعه ۲۹ اسفند منتشر شده، تأکید کرد که روابط دو کشور “قوی، پویا و چند وجهی” است.

وی گفت: “دولت (بایدن) کاملاً واضح بیان کرد که متعهد به دفاع از عربستان در برابر تهدیدات خارجی است. بنابراین، من واقعاً از نظر تعهد نسبت به عربستان سعودی تغییر چندانی بین این دولت و دولت قبلی نمی بینم.”

وی خاطرنشان کرد: روابط دو کشور به ۸۰ سال قبل برمی گردد و عامل مهمی در حفظ ثبات و امنیت جهانی بوده است.

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی گفت: “رابطه ما با ایالات متحده یک رابطه استراتژیک است. منافع اقتصادی و منافع مالی داریم. ما برای مبارزه با افراط گرایی و تروریسم تلاش می کنیم.”

“ما برای ایجاد ثبات در منطقه تلاش می کنیم – خواه تلاش در راستای صلح بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها باشد و خواه در لبنان، سوریه، عراق، ایران، افغانستان؛ تلاش برای کاهش تنش بین هند و پاکستان؛ برقراری ثبات در سودان؛ خواه در تلاش برای پایان دادن به جنگ در لیبی؛ یا تعامل با کشورهای گروه پنج در جنگ آنها علیه بوکو حرام باشد.

“من معتقدم که آنها به صراحت گفته اند که می خواهند ایران به توافق هسته ای برگردد و اگر به نقل از [آنتونی] بلینکن، وزیر خارجه آمریکا بگویم] آنها می خواهند یک توافق هسته ای، «قوی تر و طولانی تر» باشد. این چیزی است که ما از زمان اعلام‌اش از آن حمایت کرده ایم.”

عادل الجبیر گفته که ما می خواهیم بند «غروب آفتاب» در برجام میان برداشته شود تا ایران نتواند به طور نامحدود اورانیوم غنی‌سازی کند. او افزود: “ما می خواهیم مکانیزم بازرسی گسترده تر و عمیق تری وجود داشته باشد تا مطمئن شویم در صورت نیاز، همه چیز در ایران قابل بازرسی است.”

[بند غروب آفتاب برجام، بخش از توافق برجام است که بازه زمانی رفع محدودیت‌های هسته‌ای ایران را مشخص می‌کند و شامل افزایش سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم بعد از ۱۰ سال و افزایش حجم اورانیوم کم ترغنی شده بعد از ۱۵ سال است. دونالد ترامپ معتقد بود با پایان این بازه زمانی که به‌ نظر او کوتاهبود، ایران عملا به نقطه صفر بازمی‌گردد و بار دیگر می تواند در مسیر ساخت بمب هسته‌ای قرار ‌گیرد. ویراستار ای‌ان‌تی]

الجبیر به عرب نیوز گفت: “حملات اخیر به تأسیسات آرامکو سعودی با ایران مرتبط بود. تمام موشك ها و پهپادها كه وارد عربستان سعودی شده اند ساخت ایران یا تهیه شده توسط ایران است.”

به نظر وی، تصمیم آمریکا برای خارج کردن حوثی ها از لیست تروریسم بین المللی خود، تفاوت چندانی در تلاش بین المللی برای کمک‌های بشردوستانه به یمن ایجاد نخواهد کرد.

الجبیر گفت: “ما این را برای دوستان خود در اروپا و ایالات متحده و همچنین نماینده ویژه سازمان ملل کاملاً روشن کردیم.”

“طالبان در افغانستان در لیست تروریسم قرار دارند و این موضوع مانع کمک به افغانستان نمی شود. در سوریه شما داعش را در لیست تروریسم قرار داده اید و این مانع از ارسال کمک به سوریه نمی‌شود. حزب الله در لبنان در لیست تروریسم قرار دارد و این این مانع از ارسال کمک به لبنان نمی‌شود. الشباب در سومالی در لیست تروریست‌ها قرار دارد و این مانع رفتن کمکها به آنجا نمی شود. بوکو حرام در لیست تروریسم است و این مانع ورود کمک به کشورهای جی‌۵ ساحل نمی شود.”

الجبیر تاکید که مشکل از حوثی ها است؛ “آنها کمکها را می دزدند و با فروش آنها تجهیزات جنگی خود را تأمین می‌کنند. آنها کودکان ۹، ۱۰، ۱۱ ساله – را به سربازی مجبور می كنند و در میدان نبرد از آنها استفاده می‌کنند كه این خلاف قوانین بین المللی و نقض شدید حقوق بشر است”.

وی گفت: “آنها با موشکهای بالستیک و پهپادها علیه غیرنظامیان حمله می کنند، خواه در عربستان سعودی باشد یا در یمن؛ جایی که آنها همچنین بانک مرکزی را سرقت کردند. آنها هرگونه تلاش برای دستیابی به توافق صلح آمیز یا همکاری با فرستاده ویژه سازمان ملل را رد کردند.”

او ادامه داد: “بنابراین، پیام موضع گیری از نظر ما در مورد حوثی ها بسیار واضح است: آنها در لیست تروریسم قرار دارند و هیچ کس نباید با آنها ارتباط برقرار کند.”

الجبیر گفت: حضور شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به معنای غیرممکن بودن صلح در یمن نیست.

“ما معتقدیم که یک راه حل سیاسی وجود دارد. ما در تلاشیم تا به آن راه حل سیاسی دست یابیم و از سالهای آغاز جنگ در تلاش بوده ایم.”

“ما از همه تلاش ها و ابتکارات نمایندگان ویژه سازمان ملل متحد برای دستیابی به یک راه حل حمایت کرده ایم. ما تلاش کرده ایم تا دولت یمن را متحد کنیم و شمال را با شورای انتقال جنوب متحد کنیم. ما بیش از ۱۷ میلیارد دلار کمک بشردوستانه فراهم کرده ایم. ما کاملاً روشن کردیم که تنها راه حل در یمن یک راه حل سیاسی مبتنی بر ابتکار شورای همکاری خلیج، نتایج گفتگوی ملی یمن و قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل است.”

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا