ایرانخاورمیانهسیاست

عراق فرمانده همسو با ایران را كه به اتهام تروریسم دستگیر شده بود، آزاد كرد

مقامات عراق یکی از فرماندهان شبه نظامیان حشدالشعبی وابسته به ایران را که در ماه مه به اتهام تروریسم دستگیر شده بود، آزاد کرد.

مقامات عراق در آخرین ضربه به تلاش های دولت برای مهار گروه های مسلح، یکی از فرماندهان شبه نظامیان حشدالشعبی وابسته به ایران را که در ماه مه به اتهام تروریسم دستگیر شده بود، آزاد کرد.

نیروهای امنیتی عراق قاسم مصلح، فرمانده حشدالشعبی در استان الانبار در غرب عراق را در تاریخ ۲۶ مه دستگیر کردند.

ارتش گفته بود این اتهامات مربوط به تروریسم است اما جزئیات آن را بیان نکرده بود.

مقامات امنیتی در زمان دستگیری به رویترز گفتند که اتهامات مربوط به حملات به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق بود. برخی از رسانه ها و تحلیل گران نیز گفتند که این امر به دلیل مشارکت قاسم مصلح در ترور فعالان‌ دموکراسی‌خواه بوده است.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق مخالف با شبه نظامیان و احزاب مورد حمایت ایران است و دستگیری مصلح یک تلاش بزرگ برای مهار قدرت آنها بود.

آزادی وی بدون پیگرد قانونی ضربه ای به این تلاش ها و یکی از چندین تلاش ناموفق برای کنترل گروه های مسلح است.

دو اقدام پر سر و صدا علیه شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران -دستگیری مصلح در ماه مه و دستگیری ستیزه‌جویانی که گفته می شود در شلیک موشک علیه مقر نیروهای آمریکا نقش داشته اند- منجر به پیگرد قانونی نشده و همه دستگیر شدگان آزاد شدند.

در هر دو مورد، شبه نظامیان به شدت مسلح به منطقه سبز محافظت شده بغداد، که در آن سفارتخانه های خارجی و ساختمانهای دولتی واقع شده است، حمله کرده و نخست وزیر را تهدید کرده اند.

مصلح فرماندهی نیروهای حشدالشعبی در استان انبار را بر عهده دارد و جناح خود را در داخل سازمان رهبری می کند.

حشدالشعبی یک گروه شبه نظامی ادر عراق است که بیشتر گروه‌های مسلح شیعه را شامل و تحت حمایت ایران هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا