جهان

عربستان سعودی از بشار اسد برای حضور نشست سران عرب دعوت می‌کند

منابع مطلع می‌گویند که عربستان سعودی برای دعوت از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، به منظور حضور در اجلاس اتحادیه عرب که ریاض در ماه مه میزبانی آن را بر عهده دارد، برنامه‌ریزی می‌کند، اقدامی که به معنای پایان رسمی سیاست منزوی‌سازی دمشق در منطقه خواهد بود.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع مطلع گزارش داده که فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، طی هفته‌های آتی برای دعوت رسمی از بشار اسد به منظور شرکت در اجلاس روز ۱۹ مه (۲۹ اردیبهشت) به دمشق سفر می‌کند.

دفتر ارتباطات دولت عربستان سعودی و وزرات خارجه دو کشور به درخواست خبرگزاری رویترز برای توضیح دراین‌باره پاسخی نداده‌اند. جمال رشدی، سخنگوی اتحادیه عرب، نیز گفت که این اتحادیه از اقدامات دوجانبه کشورهای عضو اتحادیه اطلاعی ندارد.

وی اظهار داشت: «قرار نیست که ما از قبل درباره دعوت‌های فرضی باخبر بشویم.»

حضور بشار اسد در اجلاس اتحادیه عرب مهم‌ترین نشانه از بازسازی روابط دمشق با کشورهای عرب خواهد بود که در پی جنگ داخلی در این کشور قطع شده بود. بسیاری از کشورهای غربی و عربی دولت بشار اسد را به دلیل سرکوب خشونت‌بار اعتراضات در سوریه تحریم کردند و اتحادیه عرب نیز عضویت دمشق را به حالت تعلیق درآورد.

بازگشت سوریه به این نهاد ۲۲ عضوی بیشتر نمادین خواهد بود، اما نشان دهنده تغییر رویکرد منطقه‌ای نسبت به جنگ سوریه است، جنگی که پای قدرت‌های خارجی به این کشور را باز کرد و صدها هزار کشته بر جای گذاشت.

ماه گذشته رویترز به نقل از منابع مطلع نوشته بود که ریاض و دمشق بر سر بازگشایی سفارتخانه‌های یکدیگر پس از ماه رمضان به توافق رسیده‌اند. وزارت خارجه عربستان سعودی خبر توافق را تایید نکرد، اما گفت که با وزارت خارجه سوریه در رابطه با از سرگیری خدمات کنسولی در حال مذاکره است.

یک منبع مطلع دیگر به خبرگزاری رویترز گفته‌است که مذاکرات دو کشور بیش از یک سال است که بر سر فهرستی از خواسته‌های عربستان سعودی به عنوان شرط بهبود روابط ادامه دارد، از جمله همکاری نزدیک در رابطه با امنیت مرزی و قاچاق مواد مخدر.

به گفته یکی از منابع، مذاکرات اولیه برای سفر شاهزاده فیصل بن برحان به دمشق یا سفر فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه به ریاض، به دلیل زمین لرزه‌های اخیر در ترکیه و سوریه به تعویق افتاد.

مصر نیز که از اعضای بانفوذ اتحادیه عرب است، ارتباطات خود را با اسد از سر گرفته است و طرفین روز شنبه در جریان اولین سفر رسمی وزیر خارجه سوریه به قاهره طی بیش از یک دهه بر سر تقویت همکاری‌ها به توافق رسیدند.

یک منبع امنیتی مصری به رویترز گفت که هدف از این سفر زمینه‌سازی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب با میانجی‌گری مصر و عربستان بود.

تماس‌ها میان مقامات سعودی و سوری پس از توافق تاریخی اخیر بین عربستان سعودی و ایران که حامی اصلی حکومت اسد محسوب می‌شود افزایش یافت. تهران و ریاض توافق کرده‌اند که پس از گذشت هفت سال روابط دیپلماتیک و سیاسی خود را از سر بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا