اجتماعیایرانسیاست

علی یونسی دانشجوی بازداشتی در زندان اوین به کرونا مبتلا شد

بر اساس خبری که خانواده علی یونسی منتشر کرده، این دانشجوی بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف در زندان اوین به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شد.

رضا یونسی، برادر علی یونسی دانشجوی بازداشتی در زندان اوین با انتشار پستی در حساب توییتری خود نوشت که او در زندان اوین به ویروس کرونا مبتلا شده و چون وضعیت نامناسبی داشته، طی دو هفته نتوانسته با خانواده‌اش تماس بگیرد.

آقای یونسی نوشت که برادرش علی یونسی «روز گذشته [۲۱ خرداد] و بعد از بیش از دوونیم هفته تلفن زد و گفت به دلیل ابتلا به کرونا و حال جسمی نامساعد هفته پیش نتوانسته بوده تلفن بزند (با وجود اینکه اجازه تلفن داشته).»

وی همچنین اظهار داشت که علی یونسی «سه روز پیش و بعد از ۵۹ روز انفرادى به سلول کوچکی منتقل شده كه در آنجا همراه با ۷-۸ نفر دیگر در بازداشت هستند.»

رضا یونسی در توییت دیگری نوشته است «پدر و مادرم و خانواده امیرحسین مرادی امروز [۲۲ خرداد] به اوین رفتند که پس از ۶۲ روز بتوانند فرزندانشان را ملاقات کنند، اما اجازه ملاقات داده نشد.»

او در ادامه بیان داشت «همچنان اجازه ورود وكيل به پرونده داده نمی‌شود. وكيلى كه از طرف خانواده هفته پیش رفته بود به دادسرا، بيرونش كردند.»

رضا یونسی،‌ برادر این دانشجوی بازداشت‌شده،‌ روز سه‌شنبه ۲ اردیبهشت‌ماه در توییتر نوشت که هنگام بازداشت علی، ۱۲ مامور لباس شخصی اطلاعات سپاه پاسداران با حضور در منزل و ضرب و شتم، علاوه بر مجروح کردن او از ناحیه پیشانی اقدام به ضبط وسایل شخصی این دانشجو کرده‌اند.

او در ادامه نوشته بود که ماموران امنیتی شامگاه جمعه ۲۲ فروردین‌ماه برای بازداشت علی مراجعه کرده و علاوه بر آن پدر و مادر او را نیز، با وجود ضعف سلامتی، به همراه خودرو،‌ موبایل‌ها و کامپیوترها با خود برده‌بودند.

سازمان عفو بین‌الملل در فراخوانی که روز پنجشنبه، ۲۵ اردیبهشت، با عنوان «یک دانشجو در معرض خطر شکنجه قرار دارد»، منتشر کرده بود، نسبت به وضعیت علی یونسی، دانشجوی دانشگاه شریف، ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی او شده‌ بود.

همچنین اواسط خردادماه جمعی از دانش آموختگان، دانشجویان و اساتید ایرانی در داخل و خارج از ایران طی نامه‌ای خطاب به رئیس «بنیاد ملی نخبگان» و مقامات ارشد ایران، خواستار آزادی و رسیدگی فوری به وضعیت علی یونسی و امیرحسین مرادی شده بودند.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه پیشتر اعلام کرده بود که این دو دانشجو با سازمان مجاهدین خلق ارتباط داشته و «به دنبال انجام اقدامات خرابکارانه‌ای در کشور بودند» و «از منزل آنها اقلام انفجاری کشف شد.»

آیدا یونسی، خواهر علی یونسی با انتشار ویدئویی در فضای مجازی این اتهامات را «مسخره» و «داستان‌سازی» خوانده بود.

عفو بین‌الملل، دوشنبه ۱۱ فروردین‌ماه با انتشار بیانیه‌ای درباره خطر شیوع کرونا در زندان‌های ایران نوشت: «مقام‌ها و مسئولان باید تدابیر لازم برای حفظ سلامت همه‌ زندانیان را اتخاذ کرده و آزادسازی بازداشت‌شدگان منتظر محاکمه و کسانی را که ممکن است به ویژه در معرض خطر ابتلای شدید یا مرگ باشند، بی‌درنگ در دستور کار قرار دهند.»

این سازمان حقوق بشری همچنین خواستار آزادی بی‌درنگ و بدون شرط صدها زندانی عقیدتی از جمله حامیان حقوق بشر و بازداشتی‌های اعتراض‌های سراسری آبان و دی‌ماه ۱۳۹۸ شده بود.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا