ایرانسیاست

ادامه بازداشت و عدم دسترسی به وکیل علی یونسی قهرمان المپیاد نجوم

با گذشت ۲۰ روز از بازداشت و ادامه بی‌خبری از وضعیت علی یونسی و امیرحسین مرادی،‌ دو دانشجوی المپیادی و نخبه دانشگاه صنعتی شریف، رضا یونسی، برادر علی یونسی در مورد بی خبری از وضعیت برادرش ابراز نگرانی کرده.

رضا یونسی،‌ برادر این دانشجوی بازداشت‌شده،‌ روز سه‌شنبه ۲ اردیبهشت‌ماه در توییتر نوشت که هنگام بازداشت

علی، ۱۲ مامور لباس شخصی اطلاعات سپاه پاسداران با حضور در منزل و ضرب و شتم، علاوه بر مجروح کردن او از ناحیه پیشانی اقدام به ضبط وسایل شخصی این دانشجو کرده‌اند.

او در ادامه نوشته بود که ماموران امنیتی شامگاه جمعه ۲۲ فروردین‌ماه برای بازداشت علی مراجعه کرده و علاوهبر آن پدر و مادر او را نیز، با وجود ضعف سلامتی، به همراه خودرو،‌ موبایل‌ها و کامپیوترها با خود برده‌بودند.

به گفته او،‌ پدر و مادر این دانشجوی صنعتی شریف بعد از پنج ساعت آزاد شدند، اما هنوز هیچ خبری از وضعیت خود او در دست نیست.

همچنین شورای صنفی دانشجویان ایران خبر داده بود ماموران لباس شخصی علی یونسی دانشجوی مهندسی کامپیوتر و امیرحسین مرادی دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف را “بدون ارائه هیچگونه حکمی و با ضرب و شتم” بازداشت کرده‌اند.

از سوی دیگر آیدا یونسی، خواهر علی یونسی در توئیتر خود نوشت “با وجود پیگیری‌ها نه خبری از آزادی علی است و نه از وضعیت سلامتیش”.

 رضا یونسی درباره کارنامه علمی برادرش نوشته که او در مقطع دبیرستان، در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶، مدال نقره و طلای المپیاد نجوم کشور را به دست آورد. علاوه بر این، یونسی در سال‌ چهارم دبیرستان همراه با تیم ایران مدال طلای مسابقات جهانی المپیاد نجوم سال ۲۰۱۸ چین را به دست آورده است.

بر پایه جزییاتی که برادر این دانشجوی بازداشتی مورد اشاره قرار داده حضور ماموران امنیتی اطلاعات سپاه پاسداران برای بازداشت با خودداری از ارائه هرگونه حکم قضایی بوده است.

رضا یونسی، همچنین با انتشار رشته توئیت هایی درباره چگونگی بازداشت برادرش اعلام کرد که او «به وکیل دسترسی ندارد و نتوانسته در این مدت با پدر و مادرش صحبت کند.»

همزمان، شورا صنفی دانشجویان ایران اعلام کرده که برای امیرمحمد شریفی و سید مصطفی هاشمی‌زاده ، دو دانشجوی دانشگاه تهران نیز احکام سنگینی صادر شده است.

بر این اساس، مصطفی هاشمی‌زاده دانشجوی رشته مهندسی عمران دانشگاه تهران به پنج سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق، سه ماه کار رایگان فرهنگی و دو سال منع ورود به خوابگاه محکوم شده است. دادگاه انقلاب همچنین امیرمحمد شریفی، دانشجوی رشته مهندسی نقشه‌برداری دانشگاه تهران را نیز به سه ماه حبس تعزیری محکوم کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا