ایران

فعالان حقوق بشر از کشته شدن چند زندانی در شورش‌های دو زندان اهواز خبر دادند

برخی از فعالان حقوق بشر از کشته شدن «۲۰ زندانی» در زندان سپیدار و شیبان خبر می‌دهند. این در حالی است که فرمانده نیروی انتظامی استان خوزستان کشته شدن زندانیان در این زندان ها را تکذیب کرده است

خانواده‌های زندانیان شیبان اهواز روز چهارشنبه ۱۳ فروردین برای دومین روز متوالی در مقابل این زندان تجمع کردند.

کریم دحیمی، فعال حقوق بشر، در گفت‌وگو با رادیو فردا  «از کشته شدن ۱۸ نفر از زندانیان زندان سپیدار اهواز به دلیل شلیک مستقیم گلوله و گرفتار شدن در آتش» خبر داده است.

به گفته او، رضا خرسانی ۳۰ ساله و محمد تامولی طرفی، زندانی ۲۵ ساله نیز در شلیک ماموران زندان سپیدار اهواز کشته شدند.

گزارش‌هایی نیز درباره کشته شدن تعدادی از زندانیان در زندان شیبان منتشر شده است. آقای دحیمی می‌گوید که محمد سلامات در این زندان کشته شده‌ است.

سازمان حقوق بشر اهواز نیز گزارش داده که دو زندانی با نام خانوادگی زبیدی و حزباوی از شهر اهواز و دو زندانی از اهالی اندیمشک نیز در تیراندازی نیروهای امنیتی به زندانیان زندان شیبان جان باختند اما جزئیات بیشتری ارائه نکرده است.

درگیری و شورش در دو زندان شیبان و سپیدار، در پی ناآرامی‌های پیاپی در شش زندان دیگر،‌ پس از آن صورت گرفت که اعتراض زندانیان به کمبود امکانات بهداشتی و درخواست برای مرخصی با  همراهی مسئولان روبه‌رو نشد.

بر اساس گزارش‌ها، چند نفر از زندانیان سیاسی بند پنج زندان شیبان اهواز از جمله محمد علی عموری، عبدالزهرا هلیچی، یاسر البوشوکه و سید مختار البوشوکه توسط نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی انتقال داده شده‌اند.

به گفته سازمان حقوق بشر اهواز، ۲۲۰ نفر در آتش‌سوزى بندهاى ۶، ۷ و ۱۰ زندان شیبان اهواز دچار سوختگی شده و حداقل دو نفر بر اثر سوختگى و خفگى جان خود را از دست داده‌اند.

این در حالی است که روز سه‌شنبه حیدر عباس‌زاده،‌ فرمانده انتظامی استان خوزستان، با اشاره به حضور ماموران انتظامی در این زندان از «آرامش کامل» در تمامی بندها و سلامتی همه زندانیان خبر داده بود.

مسئولان قضایی جمهوری اسلامی می‌گویند در راستای جلوگیری از شیوع کرونا در زندان‌ها طی هفته‌های اخیر به بسیاری از زندانیان مرخصی داده‌اند. آنها گفته‌اند که تاکنون ۱۰۰هزار زندانی به مرخصی رفته‌اند.

تاکنون در زندان‌های پارسیلون خرم‌آباد و الیگودرز در لرستان،‌ الوند در همدان،‌ مرکزی در تبریز، سقز در کردستان و عادل‌آباد در شیراز ناآرامی،‌ درگیری و شلیک به سمت زندانیان گزارش شده است.

نهادهای مدنی و حقوق‌بشری تاکنون در گزارش‌های جداگانه از مرگ ۱۰ زندانی در زندان‌های فشافویه تهران،‌ قرچک ورامین و ارومیه خبر داده‌اند. قوه قضائیه چنین اخباری را تایید نکرده است.

سازمان عفو بین الملل روز هفتم فروردین به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا در زندان‌های ایران خواستار آزادی بلادرنگ و بدون قید و شرط زندانیان سیاسی شده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا