جهانخاورمیانهسیاست

ترامپ: ایران و نیروهای نیابتی‌اش در حال برنامه‌‌ریزی برای یک حمله علیه ایالات متحده در عراق هستند

دونالد ترامپ «ایران و نیروهای نیابتی‌اش» را متهم به «برنامه‌‌ریزی برای اجرای یک حمله مخفیانه علیه نیروها و یا دارایی‌های ایالات متحده در عراق» کرد

دونالد ترامپ روز چهارشنبه ۱۳ فروردین در توئیتر خود اظهار داشت: «ایران و نیروهای نیابتی‌اش در حال برنامه‌‌ریزی برای یک حمله ناگهانی علیه نیروها و یا دارایی‌های ایالات متحده در عراق هستند.»

او همچنین افزوده است «اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، ایران به واقع تاوان بسیار سنگینی را خواهد پرداخت!»

این هشدار از طرف ترامپ در حالی صورت می گیرد که قبلا، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۱۲ فروردین در  مورد حملات شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق گفته بود: «ما همواره برای محافظت و دفاع از آمریکایی‌ها در مقابل هرگونه حمله‌ای واکنش نشان می‌دهیم.»

این اظهارات در شرایطی است که رسانه‌های آمریکایی در روزهای گذشته از آماده شدن نظامیان آمریکایی برای مقابله با نیروهای شیعی متحد ایران در عراق و بررسی طرح‌هایی در وزارت دفاع آمریکا برای عملیات در هفته‌های آتی خبر داده‌ بودند.

بنا به گزارشی در این مورد که رادیو فردا منتشر کرده در این گزارش‌ها تأکید شده است «نابودی» کتائب حزب‌الله عراق، که بخش مهمی از نیروهای حشدالشعبی آن کشور است، در دستور کار پنتاگون قرار گرفته است.

از سوی دیگر، آمریکا روز ۱۱ فروردین سامانه‌ دفاع ضد هوایی پاتریوت خود را در اطراف پایگاه‌های ارتش عراق که نظامیان آمریکایی در آنها ساکن هستند مستقر کرده است.

مقامات آمریکایی و نظامیان عراقی گفته‌اند، یکی از سامانه‌ها برای دفاع از پایگاه عین‌الاسد و سامانه دیگر نیز در کنار پایگاه نیروهای آمریکایی در اربیل مستقر شده است.

همچنین در روزهای گذشته گزارش‌هایی منتشر شده بود که خبر از گشت‌زنی بالگردهای آمریکایی بر فراز بغداد می دادند.

در همین حال فرماندهان حشدالشعبی مورد حمایت ایران از عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق، خواسته‌اند که برای دفاع از نیروهای این سازمان قاطعانه ایستادگی کرده و به آمریکا هشدار دهد.

فرماندهان حشدالشعبی معتقدند هدف آمریکا از بیرون بردن نظامیانش در روزهای اخیر از چهار پایگاه و متمرکز کردن آنان در پایگاه‌ عین‌الاسد و نیز دو پایگاه دیگر اطراف اربیل در کردستان عراق، اقدام احتیاطی برای محافظت از این نیروها در رویدادهای احتمالی پس از حملات قریب‌الوقوع آمریکا به نیروهای حشدالشعبی است.

از سوی دیگر، سپاه پاسداران روز ۱۲ فروردین در مورد اقدام علیه ایران در «هر نقطه‌ای» هشدار داده است.

روز چهارشنبه نیز سخنگوی وزارت خارجه ایران با اعلام اینکه «این تحرکات خلاف خواسته رسمی و اعلام شده دولت، پارلمان و مردم عراق» است اظهار داشت این تحرکات «می تواند وضعیت منطقه را به بی ثباتی و شرایطی فاجعه بار سوق دهد.»

ایالات متحده ایران را به بی‌ثباتی در منطقه متهم می‌کند و مقامات دولت ترامپ،‌ جمهوری اسلامی را بزرگترین دولت حامی تروریسم می‌دانند.

از حدود دو سال پیش، آمریکا با خروج از برجام، تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند و کارزار فشار حداکثری برای تغییر رفتار رژیم ایران را آغاز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا