آذربایجانایران

فعالیت‌ پتروشیمی نمین‌ «پتروفندقلو»؛ نابودی محیط‌ زیست‌ و‌ هدررفت‌ منابع‌ آبی

فعالیت‌ پتروشیمی‌ نمین‌ با‌ وجود‌ مخالفت‌ شهروندان‌ نمینی‌، فعالین‌ محیط‌ زیست‌ و‌ مدنی آذربایجانی در فاصله‌ تنها‌ ۸۰۰ متری از شهر نمین‌ استان اردبیل آغاز‌ شده‌ است. احداث پتروشیمی نمین با نام آرتا انرژی تاکنون اعتراض شهروندان‌ منطقه و‌ فعالین‌ زیست‌ محیطی را در پی داشته است.

 احداث‌ پتروشیمی‌ نمین که‌ پرونده اش‌ از‌ سال ۱۳۹۷ باز شده اعتراض گسترده‌ ای را‌ از سوی‌ مردم‌ شهرستان نمین‌ که‌ جمعیتی بیش از ۶۵ هزار نفر‌ دارند را داشته‌ است، با این وجود‌ اداره محیط زیست اردبیل به‌ این مجموعه مجوز فعالیت داده‌ است. فعالان‌ محیط‌ زیست‌ در‌ شبکه‌ های اجتماعی‌ می‌ گویند‌: «نمایندگان‌ مجلس‌ بخصوص‌ دکتر‌ علی نیکزاد‌ پشت‌ ماجرای‌ پتروشیمی‌ نمین‌ است

حسن قاسم‌پور، مدیر کل محیط‌زیست اردبیل خرداد ماه امسال گفت که کارخانه پتروشیمی نمین پیوست زیست‌محیطی دارد و مجوزهای لازم برای احداث را از سازمان حفاظت محیط‌زیست دریافت کرده است؛ این‌ در‌ حالی است که از‌ بدو‌ احداث‌ کارخانه‌ هیچ‌ مطالعه‌ و‌ تحقیق‌ زیست‌ محیطی‌ پیرامون‌ منطقه، مطالعه‌ منابع‌ آبی‌ و‌ مهم‌ ترین‌ مسئله نزدیکی‌ این‌ کارخانه‌ به‌ شهر‌ صورت نگرفته‌ است.

به‌ گفته کارشناسان و فعالین محیط زیست فعالیت پتروشیمی در این منطقه منابع آبی را به یغما می برد و‌ جان مردم محلی را به خطر می اندازد.

این پتروشیمی علی‌رغم اینکه میتواند‌ یک منبع‌ اشتغال‌ مناسب‌ برای جوانان‌ بیکار استان‌ اردبیل‌ که‌ درصد‌ قابل توجهی‌ دارد، باشد اما خطرات و‌ عوارض جبران‌ ناپذیر آن مردم‌ اردبیل بخصوص شهرستان‌ نمین‌ را‌ در‌ آینده‌ ای‌ نزدیک‌ به خطر خواهد انداخت.

اراضی محل احداث این واحد در منطقه نمین، بیشتر مزیت کشاورزی و گردشگری دارد؛ چرا که نزدیک روستایی به نام سولا و جنگل فیندیقلی «فندقلو» است و تمامی زمین‌های اطراف آن، کاربری کشاورزی دارند. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد، پسماند‌های تولیدی از این واحد پتروشیمی بر محصولات کشاورزی منطقه اثر می‌گذارد و در کوتاه مدت عوارضی را هم روی ساکنان منطقه خواهد داشت.

به اعتقاد فعالین زیست محیطی اسناد مربوط به مطالعات این واحد پتروشیمی باید منتشر شود تا کارشناسان بتوانند بحث جانمایی و تطابق آن با آمایش سرزمینی را صحت سنجی کنند.

کارخانه‌ پتروشیمی‌ نمین‌ علاوه‌ بر‌ آلودگی‌ محیط‌ زیست و‌ منابع‌ آبی، آلودگی‌ صوتی نیز‌ تولید‌ کرده‌ است‌ که‌ ارتعاش صوت های‌ مکرر‌ در‌ ساعات‌ نیمه شب غیر طبیعی‌ و‌ فراتر‌ از‌ استاندارد‌ جهانی‌ است. طبق‌ گزارش‌ منابع محلی در‌ نمین‌ از طریق یکی از دستگاه دسی بل سنج که چند روز پیش تهیه کرده بودند میزان آلودگی صوتی هنگام آغاز به کار فعالیت در پتروشیمی نمین را در پنج نقطه از این شهر که در فاصله کمتر از یک کیلومتر با پتروشیمی قرار دارد، اندازه گیری کرده اند ارقامی نزدیک به ۸۰ دسی بل را ثبت کرده است.

این رقم چیزی نزدیک به دو برابر حد استانداردی است که یک محیط مسکونی باید داشته باشد یعنی ۴۵ دسی بل در روز این میزان در شب باید ۵ دسی بل هم کمتر باشد حد استاندارد آلودگی صوتی برای محیط های صنعتی نیز مطابق استاندارد سازمان محیط زیست ۷۵ دسی بل در روز و ۷۰ دسی بل در شب است یعنی پتروشیمی نمین حتی اگر در کنار یک منطقه مسکونی نبود بازهم ۱۰ دسی بل بیشتر از میزان استاندارد آلودگی صوتی ایجاد می کند و این نه تنها برای زیست بوم ارزشمند پیرامون این منطقه از جنگل های فیندیقلی «فندقلو» می تواند مشکل آفرین باشد، بلکه در کوتاه مدت مشکلات شنوایی جدی برای کارگران این مجموعه صنعتی به وجود می آورد.

شهرستان نمین منطقه ای است کوهستانی در حاشیه دریای دریاچه خزر، با ارتفاع ۱۷۰۰ متر از سطح دریا در استان اردبیل قرار دارد. نمین دارای آب و هوایی معتدل، زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی ملایم است. این شهر با فرهنگ غنی از هنر و موسیقی پیشتاز در عرصه ی فرهنگ آذربایجانی می‌باشد. نمین دارای جنگل‌های طبیعی فندق، ازگیل، زالزالک، تمشک و باغ‌های میوه فراوان است. فاصله نمین از اردبیل ۲۰ کیلومتر بوده و از سویی دیگر پس از عبور از گردنه حیران به شهر ساحلی آستارا می‌رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا