جهان

لیبی خواستار ارسال کمک‌های بین‌المللی به مناطق آسیب دیده از سیل شد

شورای ریاست جمهوری لیبی از کشورهای دوست و نهادهای بین‌المللی خواست به مناطق آسیب دیده از سیل ناشی از طوفان "دانیل" در شرق این کشور کمک ارسال کنند.

شورای ریاست جمهوری لیبی شام دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای از کشورهای دوست و نهادهای بین‌المللی خواست به مناطق آسیب دیده از سیل ناشی از طوفان “دانیل” که در شرق این کشور و مدیترانه مرکزی موثر بود، کمک ارسال کنند.

شورای ریاست جمهوری لیبی تاکید کرد: لازم است برای غلبه بر خسارات ناشی از طوفان و سیل در شرق لیبی با یکدیگر همکاری شود.

در این بیانیه با اشاره به اینکه همبستگی بین‌المللی تاثیرات مثبتی بر بهبود لیبی از اثرات این فاجعه طبیعی و بازسازی منطقه خواهد داشت، از کشورهای همسایه و نهادهای بین المللی خواست از تلاش‌های جستجو و نجات زیر آب و سطحی حمایت کنند.

این شورا همچنین از همه شهروندان خواست تا دستورالعمل‌ها و هشدارهای امنیتی ارتش و نهادهای مربوطه را رعایت کرده و برای عبور از این بحران همکاری و همبستگی داشته باشند.

از سوی دیگر، نجوا وهیب، سخنگوی شورای ریاست جمهوری لیبی در گفت‌وگویی با یک شبکه تلویزیونی خصوصی اظهارداشت: لیبی به حمایت کشورهای همسایه که تجربه و دانش فنی در مبارزه با چنین بلایای طبیعی دارند، نیاز دارد.

ریاست مدیریت حوادث و فوریت های اضطراری ترکیه (‌آفاد) پیش از این اعلام کرد که بر اساس فراخوان کمک‌های بین‌المللی دولت لیبی، 150 پرسنل جستجو و نجات سطحی و زیر آب، چادر و مواد چادر، 2 خودروی نجات، 4 قایق و ژنراتور به لیبی فرستاده شد.

یک منبع آگاه پزشکی لیبی شامگاه دوشنبه تایید کرد که بر اثر طوفان مدیترانه‌ای “دانیل” که در سحرگاه روز یکشنبه این کشور را درنوردید، 2800 نفر بر اثر سیل در شرق لیبی جان خود را از دست دادند.

یکی از اعضای اتاق بحران جمعیت هلال احمر لیبی که خواست نامش فاش نشود، در مصاحبه ویژه با آنادولو گفت: « براساس آمار هلال احمر لیبی شمار قربانیان به 2800 کشته رسیده است.

این منبع با بیان اینکه «آمار شامل تمام شهرهای آسیب‌دیده‌ای است که به دلیل طوفان شرق لیبی در معرض سیل قرار گرفته‌اند»، تأکید کرد که کشته‌شدگان «کسانی هستند که بر اثر غرق شدن یا فروریختن ساختمان‌های مسکونی جان خود را از دست داده‌اند».

وی تاکید کرد: «تعداد کسانی که در مناطق آسیب دیده مفقود شده اند در حال حاضر به 7 هزار نفر رسیده است، علاوه بر این «تعداد زیادی مفقودین هنوز شناسایی نشده‌اند و گزارش بیشتر از برخی مناطق از جمله درنه جایی که ارتباطات تلفنی قطع شده است، دریافت نشده است.»

وی خاطرنشان کرد: «در بین داوطلبان هلال احمر شهدای وجود دارد که حین نجات خانواده های سرگردان جان خود را از دست دادند. همچنین یک داوطلب دیگر نیز از دیروز مفقود شده و هنوز سرنوشت وی مشخص نشده است.

پیش از این، اسامه حماد، رئیس دولت لیبی که از سوی پارلمان (شرق) منصوب شده است، در بیانیه‌های مطبوعاتی گفت که تعداد قربانیان طوفان دانیل تنها در شهر درنه «از دو هزار کشته فراتر رفته است».

طوفان مدیترانه‌ای “دانیل” روز یکشنبه چندین منطقه در شرق لیبی را درنوردید که مهمترین آنها شهرهای بنغازی، البیضاء و المرج، سوسه و درنه بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا