fa

بیانیه سفارت انگلیس در تهران؛ اوضاع اقتصادی ایران در حال وخیم شدن است

در پی لغو کنفرانس مطبوعاتی سفارت انگلیس در تهران که مقرر بود در تاریخ سه شنبه چهارم تیر ماه در محل این سفارت برگزار شود، سفیر بریتانیا در تهران بیانیه ای صادر کرد.

متن این بیانیه به شرح ذیل می باشد:

«وزیر مشاور در امور خاورمیانه دکتر اندرو موریسون در تاریخ ۲۳ ژوئن (۲ تیر ماه ۱۳۹۸) وارد تهران شد. دکتر موریسون از این فرصت استفاده کرد تا مستقیما با همتاهای خود گفتگو کند و شنوای دیدگاه ها و طرز فکر طرف های ایرانی باشد.

او آمد چون ما نسبت به استفاده از دیپلماسی برای رفع اختلاف ها بین ملت ها و نیز کاهش تنش های خطرناک منطقه ای متعهد هستیم.

در همین راستا، وی نگرانی های بریتانیا در مورد برخی از فعالیت های ایران در منطقه همچون حمله اخیر به نفتکش ها در دریای عمان را مطرح نمود.

ایشان همچنین بار دیگر تاکید کرد که بریتانیا برای حفظ توافقنامه هسته ای مصمم است تا ایران از مزایای اقتصادی آن برخوردار باشد، تا زمانی که ایران نسبت به تعهدات خود در برجام پایبند باقی بماند.

در طول چهار سال گذشته از زمان بازگشایی سفارت بریتانیا در اینجا و سفارت ایران در لندن، ما از نزدیک با دولت ایران برای برطرف کردن مسایل باقی مانده دوطرفه تلاش کرده ایم، و سعی کرده ایم همکاری هایمان را — در حوزه تجارت، ویزا و مهاجرت و نیز ارتباطات مردم با مردم و نیز تعاملات دانشگاهی و فرهنگی — افزایش دهیم.

برجام یکی از مولفه های اصلی روابط ما با ایران و نیز صلح منطقه ای و جهانی باقی خواهد ماند. 

سفر دکتر موریسون به دنبال مسافرت های مقامات ارشد از فرانسه، آلمان و بازیگران دیگربود که در جهت حفظ برجام انجام شد. مسافرت وی فرصتی بود تا با مقامات ایرانی گفتگوهای شفاف و صریحی درباره مسایلی همچون پایبندی به برجام انجام شود. ما متوجه هستیم که اوضاع اقتصادی در ایران در حال وخیم شدن است و در حال تلاش گسترده با ایران و شرکای اروپایی مان هستیم تا راه حل هایی پیدا کنیم تا بتوانیم از برقراری تجارت بین دوطرف حمایت کنیم — راه حل هایی که شامل هستند بر اجرایی کردن هر چه سریعتر مکانیسم مالی اینستکس.

با وجود این، بریتانیا به شدت نگران برنامه های ایران برای کاهش تعهدات خود در قالب برجام است و قویا معتقد است اقدام ایران نسبت به توقف اجرای تعهدات برجامی خود به نفع هیچ یک از طرفهای این توافقنامه من جمله خود ایران نخواهد بود.تعهد ما نسبت به حفظ برجام — من جمله تعهد ما نسبت به برداشتن تحریمها — واضح است. اما این بستگی به این دارد که ایران نسبت به اجرای تمام تعهدات خود در قالب برجام پایبند باقی بماند.»

شایان ذکر است که امروز چهارشنبه خانم فردریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که ساز و کار تبادلات مالی معروف به اینستکس با ایران آماده اجرایی شدن است اما صحبتی از زمان شروع کار این ساز وکار اعلام نکرد.

همچنین مقامات ایرانی اعلام کردند که فردا پنج شنبه ذخیره اورانیوم غنی شده ایران به سطح 300 کیلوگرم خواهد رسید و اگر طرف اروپایی به تعهدات خود طبق برجام عمل نکند ایران مرحله دوم اقدامات خود در زمینه تعلیق تعهدات برجامی خود را اجرا خواهد کرد.
طبق توافق هسته ای محدودیتی برای حجم تولید روزانه اورانیوم غنی شده ایران وجود ندارد اما پس از اینکه مقدار اورانیوم غنی شده ایران به سطح 300 کیلوگرم برسد باید این اورانیوم به کشور دیگری فروخته شود و ایران غنی سازی خود را ادامه دهد.
ماه مه گذشته میلادی ایالات متحده با وضع تحریم بر فروش اورانیوم غنی شده ایران عملا کاری کرد این بند پایه برجام مختل گردد و عملا امکان فروش اورانیوم غنی شده ایران وجود نداشته باشد و در مقابل ایران اعلام کرد که به غنی سازی خود که آن هم جزو اصلی ترین برندهای برجام می باشد ادامه خواهد داد و با توجه به اینکه امکان فروش اورانیوم غنی سازی شده وجود ندارد این اورانیوم را نزد خود نگاه خواهد داشت.

بر اساس پیش بینی ها احتمال می رود در مرحله بعدی ایران سطح غنی سازی روزانه خود را افزایش دهد و دیگر به مقدار حدود 460 گرم اورانیوم در روز اکتفا نکند، امری که میتواند منجر شود ایران ظرف مدت کوتاه ترین به سطح 300 کیلوگرم بعدی برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا