آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

مختار ابراهیمی (آرتان) از بازداشتگاه اطلاعات مراغه به زندان این شهر منتقل شد

مختار ابراهیمی (آرتان)، دانشجوی علوم سیاسی و  یکی از نویسندگان و فعالین مدنی شناخته شده تورک پس از تحمل ۲۱ روز بازداشت در اداره اطلاعات مراغه، امروز چهارشنبه ۲۶ شهریور به زندان این شهر منتقل شد.

مختار ابراهیمی (آرتان)، دانشجوی علوم سیاسی و  یکی از نویسندگان و فعالین مدنی شناخته شده تورک، حوالی ساعت ۱۴:۰۰ بعد از ظهر پنجم شهریور در محل کارش از سوی مأمورین اداره اطلاعات مراغه بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات این شهر برده شده بود.

تاگنون از اتهامات وزارت اطلاعات بر علیه این فعال مدنی اطلاعی در دست نیست.

بر اساس اظهارات همسر آقای ابراهیمی، او در ساعت ۲۱:۳۰ شب همان روز از طریق شریک کاری آقای ابراهیمی متوجه بازداشت همسرش شده است.

بر این اساس  «در ساعت ۱ بامداد روز پنجشنبه ۶ شهریور ۹۹ آقای ابراهیمی طی تماس کوتاه تلفنی با منزل، از بازداشت و نگهداری خود توسط نیروهای وزارت اطلاعات شهرستان مراغه خبر داده است.

با افزایش فشارها و ایجاد مزاحمت‌های نهادهای امنیتی ایران بر علیه فعالین مدنی آذربایجانی، پس از بازداشت آقای ابراهیمی چندین تن از فعالین مدنی مراغه از جمله «حامد یگانه پور»، «محمد عباس پور» و  «داوود عظیم زاده» نیز به اداره اطلاعات مراغه احضار و پس از ساعت‌ها بازجویی و تهدید، آزاد شده اند.

گفتنی است که آقای ابراهیمی پیش از این نیز چندین بار از سوی نهادهای قضایی و امنیتی احضار، تهدید، بازداشت و به زندان محکوم شده است.

این فعال مدنی در تاریخ ۱۴ تیرماه سال ۹۷ توسط اداره اطلاعات شهرستان مراغه احضار و پس از بازجویی تهدید به بازداشت شده بود.

او همچنین در تاریخ ۱۰ مرداد سال ۹۷، طی تماس تلفنی به اداره اطلاعات نیروی انتظامی شهرستان مراغه احضار شده بود.

در این احضار آقای ابراهیمی پس از ساعت‌ها بازجویی و اتهام‌هایی مبنی بر «همکاری با تشکیلات‌ها»، «تشویش اذهان عمومی از طریق نوشتن مقالات در کانال تلگرامی شخصی»، ابلاغیه‌ای از سوی این نهاد امنیتی نوشته و در آن آقای ابراهیمی تهدید شده که هر حرکت اعتراضی که در مراغه بوقوع بپیوندد، مسئولیت آن متوجه این فعال مدنی تورک خواهد بود.

این فعال مدنی تورک همچنین در تاریخ ۱۲ آذر سال ۹۲ در روستای قجلوی قوشاچای به خاطر شرکت در مراسمی که بر سر مزار خانعلی مطیعی از اعضای حکومت فرقه دمکرات آذربایجان که هنگام تجاوز و سرکوب نظامیان دولت مرکزی جان باخته بود، بازداشت و بشدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.

آقای ابراهیمی طی آن در شعبه اول دادگاه انقلاب سویوق بولاغ (مهاباد) به تحمل ۹۱ روز حبس محکوم شد. این فعال مدنی در تاریخ ۱۶ آبان سال ۹۳ جهت اجرای حکم به زندان سویوق بولاغ (مهاباد) منتقل و در تاریخ ۱۳ بهمن ماه همان سال بعد از اتمام دوره محکومیت از این زندان آزاد شده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا