ایرانجهان

مذاکرات آمریکا و چین درباره فشار بر ایران

نشریه پولیتیکو به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که مذاکرات اخیر آمریکا و چین درباره موضوع فشار بر ایران برای مهار حملات حوثی‌ها در دریای سرخ نتیجه خیره کننده‌ای در جلوگیری از این حملات در برنداشت.

گفت‌وگوهای جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، و وانگ یی، وزیر خارجه چین، روزهای جمعه و شنبه در بانکوک، پایتخت تایلند، برگزار شد.

پیشتر شماری از رسانه‌ها، از جمله آسوشیتدپرس، رویترز و وال‌استریت جورنال، گزارش داده بودند که آقای سالیوان در این گفت‌وگوها از چین خواسته است که ایران را برای مهار حملات حوثی‌ها تحت فشار بگذارد.

با این حال پولیتیکو به نقل از یک مقام دولت آمریکا که نامش ذکر نشده گزارش داد که این گفت‌وگوها بدون هیچ نشانه‌ای که حاکی از تمایل چین به برداشتن گام‌های قاطع در این زمینه باشد به پایان رسید.

مقام‌های دولت آمریکا هنوز اظهار نظری رسمی درباره گزارش پولیتیکو نکرده‌اند.

پولیتیکو به نقل از این مقام آمریکایی که نامش ذکر نشده تصریح کرد: «پکن می‌گوید موضوع را با ایرانی‌ها مطرح می‌کند … اما قبل از اظهار نظر بیشتر درباره اینکه آیا این کار را خواهند کرد، صبر می‌کنیم».

او همچنین گفت دولت جو بایدن از پکن خواسته است از نفوذ خود بر تهران برای آرام کردن تنش‌ها در دریای سرخ استفاده کند «اما اینکه آیا چین از این نفوذ در این راه استفاده خواهد کرد، باید دید».

حملات حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی به کشتی‌های عبوری از آب‌های منطقه در دو ماه گذشته ادامه داشته و در تازه‌ترین مورد، روز شنبه یک نفتکش حامل سوخت را که با پرچم جزایر مارشال تردد می‌کرد هدف موشک قرار دادند.

اصابت موشک به این نفتکش باعث وقوع آتش‌سوزی در آن شد و فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، بامداد یکشنبه اعلام کرد که نیروهای دریایی آمریکا، هند و فرانسه این حریق را مهار کردند.

پولیتیکو با اشاره به اینکه بخشی از مذاکرات جیک سالیوان و وانگ یی مربوط به درخواست آمریکا از برای فشار بر روی کره شمالی بود، از قول مقام آمریکایی نوشته است که مذاکرات این بخش نیز با موفقیت همراه نبود.

پولیتیکو با اشاره به این دو موضوع در گفت‌وگوهای بانکوک، عدم نتیجه‌بخش بودن فوری آنها را را نشانگر آن دانسته که ارتباطات دیپلماتیک آمریکا و چین همچنان دچار محدودیت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا