ایرانسیاست

مرخصی‌های نامحدود برای مفسدان اقتصادی ؛ وقتی کرونا هم رانت می شود!

در حالی که بخش زیادی از زندانیان سیاسی از مرخصی وعده‌ داده شده به دلیل شیوع کرونا برخوردار نشدند٬ زندانیان «فساد اقتصادی» مدتهاست که در مرخصی به سر می‌برند و در این میان بیژن قاسم‌زاده٬ بازپرس دادسرای ویژه رسانه هفته پیش با قرار وثیقه ۳۰ میلیاردی آزاد شده است.

در پی شیوع ویروس کرونا در جغرافیای ایران نام و در واکنش به درخواست‌ها برای حفظ جان زندانیان، رییس قوه قضاییه رژیم ایران که پیشتر دستور مرخصی مشروط و محدود برای برخی زندانیان را صادر کرده بود، در بخشنامه‌ای جدید دستورهای تازه‌ای در این باره صادر کرد.

ابراهیم رئیسی در بخشنامه روز شنبه (۱۰ اسفند) به تمامی قضات دادسراها و دادگاه‌ها دستور داده است از «صدور قرارهای تأمین منجر به بازداشت، جز در موارد ضروری اجتناب کنند.»

بر اساس این بخشنامه، همچنین محکومانی که محکومیت آنان قطعی شده و در حال حاضر با قرار تأمین آزاد هستند، «تا پایان فروردین ۱۳۹۹ جز در موارد ضروری نباید به زندان‌ها معرفی شوند.»

پیشتر، رییس قوه قضاییه طی بخشنامه‌ای اعلام کرده بود برخی زندانیان محکوم به حبس و محکومان پرونده‌های مالی با «اخذ وثیقه مناسب» می‌توانند آزاد شوند.

بر اساس این بخشنامه، زندانیان محکوم به «اقدام علیه امنیت ملی که محکومیت آنها بیش از ۵ سال باشد»، نمی‌توانند از مرخصی استفاده کنند.

قوه قضاییه رژیم ایران عبارت «زندانی سیاسی» را به رسمیت نمی‌شناسد و از عبارت «زندانی امنیتی» استفاده می‌کند. «اقدام علیه امنیت ملی» نیز عبارت رایج مقام‌های قضایی برای اعلام جرم علیه زندانیان سیاسی است.

برخی اعضای خانواده زندانیان سیاسی با صدور بیانیه‌ای وضعیت بهداشت و اخبار مربوط به شیوع کرونا در زندان را «نگران‌کننده» خوانده و خواستار «آزادی یا حداقل مرخصی قابل قبول زندانیان تا پایان دوران بحران» شده‌اند.

در نهایت اما برخی از زندانیان سیاسی و فعالین ملی آزربایجانی نیز به مرخصی آمدند اما همچنان تعداد زیادی از زندانیان سیاسی و فعالین ملی آزربایجانی از جمله عباس لسانی و لطیف حسنی در زندان به سر می‌برند.

گفته ها حاکی است که به غیر از بیژن قاسم زاده ،پرویز کاظمی، علی بخشایش و محمدرضا توسلی٬ دیگر متهمان اقتصادی نیز در مرخصی به سر می‌برند. کاظمی وزیر سابق و رییس هیئت مدیره بانک سرمایه٬ بخشایش مدیر عامل همان بانک و توسلی هم نماینده اسبق مجلس و عضو هیات مدیره بانک سرمایه بودند.

این افراد اردیبهشت ماه امسال هرکدام به ۲۰ سال زندان محکوم و با تبلیغات فراوان تحت عنوان مبارزه رییس جدید قوه قضاییه با «فساد اقتصادی» وارد زندان اوین شدند.

هرچند که در جلسه دادگاه وکیل هر سه این افراد مدعی شد که آن‌ها سکته کرده‌اند؛ اما در نهایت با پافشاری رییس دادگاه که «حتی اگر لازم باشد در بهداری زندان اوین محکومیت خود را تحمل خواهند کرد» به زندان رفتند.

همبندی‌های این افراد گفته اند که ؛ آن‌ها در زندان هیچ یک از علائم بیماری را در خود نشان نمی‌دانند٬ چه برسد به بیماری حاصل از سکته قلبی و این سه مفسد اقتصادی هر کدام ماه‌هاست که در مرخصی به سرمی‌برند.

پرویزکاظمی مهر ماه امسال به بهانه بیماری به بیمارستان اعزام شد و پس از آن نیز تا امروز در مرخصی به سرمی‌برد. هرچند خبر به مرخصی رفتن کاظمی را آن زمان خبرگزاری میزان٬ وابسته به قوه قضاییه منتشر کرد؛ اما خبر به مرخصی آمدن علی بخشایش٬ و محمدرضا توسلی تا کنون مخفی باقی مانده است.

بخشایش آبان‌ماه امسال به مرخصی آمد و تا امروز این مرخصی دوام پیدا کرده است. همچنین توسلی دیماه به مرخصی نامحدود آمد که تا امروز به طول کشیده است.

این در حالی است که مرخصی زندانیان سیاسی که به دلیل بخشنامه رییس قوه قضاییه پس از شیوع کرونا به مرخصی آمدند٬ هر سه روز یک بار تمدید می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا