تحلیل و گزارشجهاندانش و فن آوریسلامتی و زندگیمحیط زیستمقالات

مسئولیت کلیه بیماریهای «زونوتیک»، از جمله ویروس کرونا، متعلق به انسان است

سرایت از خفاش یا پانگوولین؟ اگرچه کارشناسان به دنبال پاسخ قطعی این سؤال‌ مطالعات خود را ادامه می‌دهند، اما یک چیز قریب به یقین این است که کرونا ویروس از حیوان به انسان منتقل شده است.

محیطی که این انتقال را امکان پذیر کرد با فعالیت های انسانها در مورد حیوانات ایجاد شد. کارشناسان می گویند اگر این فعالیت ها به پایان نرسد یا به طرز چشمگیر تغییر نکند، بشریت بحران های همه گیر دیگری را نیز خواهد دید.

بیماری هایی که از حیوانات به انسانها منتقل می شوند، زونوسس (Zoonoses) یا زونوتیک (Zoonotic) نامیده می شوند که از ترکیب کلمات یونانی به معنی «حیوان» و «بیماری» درست شده است.

در مورد این نوع از بیماریها چیز جدیدی وجود ندارد. سل، توكسوپلاسموز هاری، مالاریا، تنزیس، آنفولانزای خوكی، آنفولانزای مرغی، جنون گاوی و موارد دیگر می توانند از حیوانات اهلی و حیوانات وحشی به انسان منتقل شوند.

این انفقال گاهی اوقات هنگام خوردن اتفاق می افتد، گاهی اوقات نیز هنگامی که برای خوردن آنها را پرورش می دهیم و می‌کشیم اتفاق می‌افتد.

براساس گزارش های برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP)  شصت(۶۰) درصد از بیماری های عفونی در انسان ناشی از روابط فعلی ما با حیوانات است. این میزان اخیراً با ویروس هایی مانند ابولا، ایدز، زیکا و سارس به ۷۵ درصد افزایش یافته است. لیست ادامه دارد و ادامه خواهد‌یافت.

در گزارش سال ۲۰۱۶ UNEP، «افزایش بیماری های زونوتیک» به بحران های زیست محیطی، تغییرات منفی در محیط زیست، دام، سموم دفع آفات کشاورزی مورد استفاده در کشاورزی و گسترش شهرکهای مسکونی به مناطقی که باید وحشی و طبیعی باقی بمانند اشاره دارد.

جنگل زدایی جدی ترین مشکل 

گونائل وورک، عضو مؤسسه تحقیقات دولتی فرانسه، خاطرنشان می کند که نقش عمده در بحران های بزرگ مانند گرم شدن کره زمین و بیماری های همه گیر، نقش فعالیت های انسانی در تعامل بین گونه ها است:

«اگر به رشد جمعیت خود نگاه کنیم، می‌بینیم که شروع به استفاده منابع کره زمین با  سرعت بسیار بالایی کردیم و با انجام این کار بسیاری از قراردادها را که بین اکوسیستم و ما توسط طبیعت نوشته شده است، نقض کردیم. یکی از نگران‌کننده‌ترین موارد، جنگل زدایی است که ما به نام کشاورزی و دامپروری انجام داده ایم.»

جنگل‌زدایی در منطقه قره‌داغ آذربایجان برای معدن مس سونگون

دام و طیور پلی‌ست بین ما و طبیعت وحشی برای بیماری‌ها 

حیوانات اهلی پرورشی و دامداری معمولاً در انتقال پاتوژن ها و ویروس ها بین حیوانات وحشی و انسان نقش موثری دارند. با این حال، باکتری هایی که در برابر آنتی بیوتیک های مورد استفاده در دام و طیور زنده می مانند، خطرهای جدی تری برای بشریت به شمار می‌آیند.

تصور می شود که تغییر جمعیتی انسان در ۵ دهه گذشته بیش از پیش ویرانی و تغییرات در طبیعت ایجاد کرده است.

به استثنای کروناویروس، کارشناسان هیئت تنوع زیستی سازمان ملل متحد (IPBES) تاکید دارند که بیماری های زونوتیک هر ساله ۷۰۰ هزار نفر را می کشد. علاوه بر این، نیمی از بیماریهایی که باعث مرگ و میرهای زیادی می شوند، توسط حیوانات اهلی به انسان منتقل شده اند، نه وحشی.

تراژدی جهانی
گزارشهای متعدد علمی تأکید می کنند که بشر باید در الگوی زندگی‌ای که برای خود ایجاد کرده است، تجدیدنظر کند. اگر نتوانیم در تعادل با اکوسیستم طبیعی خود زندگی کنیم، نه تنها برای خود بشر بلکه برای همه گونه های دیگر خطرات جدی نیز به حساب خواهیم آمد.

اکنون آغاز روند تغییر و انجام اقدامات لازم در مورد سبک زندگی برای جلوگیری از فاجعه جهانی اجتناب ناپذیر است. از جمله این تغییرات استفاده از منابع مختلف برای تولید انرژی، ایجاد اولویت های سازگار با محیط زیست در فن آوری حمل و نقل، بررسی رابطه و رژیم غذایی‌مان با گونه های دیگر است.

دعوت به سرمایه گذاری بیشتر
در گزارش UNEP ۲۰۱۶ ذکر شده است که سرمایه گذاری ها و بودجه های مربوط به موضوع نیز بسیار محدود است و از هر دو سازمان دولتی و خصوصی خواسته می شود تا روی این سرمایه گذاری تمرکز کنند.

بی احترامی ما به حیات طبیعی و حیوانات، منبع تمامی مشکلات

جین گودل، دانشمند بریتانیایی که زندگی خود را به تحقیق در باره حیوانات و محافظت از زیستگاه طبیعی آنها وقف کرده است، اظهارات زیر را در مورد شیوع کووید-۱۹ عنوان می کند:

«پیش بینی می شد که این اتفاق بیفتد. همچنین پیش بینی می شود که دوباره اتفاق بیفتد. اگر ما درس های لازم را نگیریم، قطعاً دوباره اتفاق خواهد افتاد. اوضاع کاملاً به این دلیل است که ما زندگی طبیعی و حیواناتی را که باید با سیاره به اشتراک بگذاریم نادیده می گیریم و به آنها احترام نمی گذاریم.»

خشک شدگی دریاچه اورومیه که بزرگترین دلایل این خشکی احداث سدها بدون انجام مطالعات زیست‌شناسانه و احداث پل میان‌گذر با پر کردن بستر دریاچه با شن و ماسه

 

 

منابع: یورونیوز، برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP)، ای ان تی.

ترجمه و تهیه شده در ای ان تی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا